Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra intäkt från Hygglo

Hej har börjat hyra ut byggställning och verktyg i liten skala och testar nu Hygglo.

Hygglo betalar ut min hyresintäkt minus deras provison, säg 500kr.   

Frågan: -Kan jag bokföra detta och få med ingående moms utan att göra någon faktura? Känns onödigt att göra en faktura när Hygglo direkt bara betalar ut mitt Hygglo hyrpris 500kr minus deras provision 20% (100kr) = 400kr, vilket blir min hyresintäkt inkl moms som skall redovisas.  Om jag skall betala  ingående moms på intäkten på 400kr då får jag det till 80kr och min "vinst" blir då 320kr.

Frågan är om jag -kan bokföra detta utan att göra någon Faktura!

 

För info. så går det via mitt lilla en-mans AB.

 

Mvh

Pontus

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Du bör få en avräkning från Hygglo (självfaktura) där din intäkt och den provision de behåller visas.

Detta eftersom du inte har rätt att göra momsavdrag på provisionen om du inte har ett underlag från Hygglo.

Troligtvis så finns det någon webbtjänst där du kan hämta den här avräkningen annars ska de skicka ut den till dig i samband med varje utbetalning.

Din intäkt är 500 kr inkl moms och din kostnad är 100 kr inkl moms. Underlag är alltid viktigt.

 

//Carina

Hej Carina,

 

Tack för svar. Detta är lite komplicerat tycker jag. Det stämmer jag har fått ett underlag från Hygglo med följande underlag.

Ordervärde: 500kr.

Provision Hygglo: 100kr

Moms 25%

Totalt 100kr

Varav Moms 25 kr.

 

Jag trodde inte jag behövde by mig om provisionen eftersom jag inte betalar det till dem. De betalar mig efter den är avdragen.  Menar du att jag skall bokföra en inkomst på 500 kr trots att insättningen till mig var 400 kr? Skall jag då ockå bokföra provisionen. 

Jag citerar dig " din kostnad är 100 kr inkl moms"...?

Vänligen jag behöver en uppställning på bokföringen inte minst momsbiten.

Ock, måste jag göra en faktura på detta, eller går det att bokföra typ genom bankbetalning med Hygglos underlag?

 

Tacksam för svar.

 

Ps, ja jag vet att Hygglo är mer för privat personer, men är en test i liten skala för att komma igång. Senare tänker jag fakturera kunder direkt, (utan provis).

 

Mvh

Pontus

Hej Pontus,

 

Du använder underlaget från Hygglo som verifikat. Mitt förslag är att du bokar så här:

Debet 1930   400 kr

Kredit 3xxx      400 kr

Kredit 2611     100 kr

Debet 6050     80 kr

Debet 2641     20 kr

 

Står det verkligen varav moms 25 kr? Är momsen inkluderad i de 100 kr så är momsen 20 kr eftersom det blir 25 % när man lägger till moms, men 20 % när man drar ifrån moms.

 

//Carina

 

Hej Carina,

 

Tack för svar! 😉

 

Menar du att jag kan bokföra som du föreslår direkt som en bankbetalning UTAN att göra en faktura?

Det hade varit kanon. Om momsen ändå blir redovisad.  Kommer momsen med i detta?

Riktigt den var på 20 kr, jag skrev fel 25. 20kr moms var på deras provision 100 kr.

 

Mvh

P

Hej,

 

Du kan använda underlaget och bokföra direkt. Du behöver inte skapa en faktura, det blir bara merjobb.

Använder du bokningen jag gjorde som mall så får du med momsen, du måste bara välja rätt 3-konto som är kopplat till 25 % moms.

Om det här är något nytt du startat så kan du skapa ett nytt försäljningskonto för de här uthyrningstjänsterna för att lättare kunna se hur mycket det ger.

 

Lycka till!

Carina, Tack för hjälpen. Bra att man kan bokföra detta utan faktura.  Jag har skapat konto 3051 för denna uthyrningsintäkt, som du säger vill jag ser vad det ger/ökningen.

 

Mvh

Pontus

Carina, tyvärr måste jag dra det ett varv till, hade problem att bokföra men testade med följade resultat.

Jag tar de korrekta siffrorna för i detta fallet uthyrning av släp kärra för en (1) dag.

 

"Underlag från Hygglo".

"Order värde: 175kr (Order värde=mitt uthyrningspris till hyrkund)

Provision Hygglo: 35kr inkl moms 25% Totalt: 35kr (som de har dragit av auto, alltså jag har inte betalt till dem)  Varav moms 7kr"

Därmed deras netto utbetalning till mig = 140kr  (175-35)

 

Nedan mitt bokföringsunderlag som det blev, OBS utan faktura.

 

Konto

3051 Försälj varor 25% Kredit  112kr

2611 Utgå moms  25%  Kredit   28kr

1920 Plusgiro                  Debet 140kr

6051 Försälj provision    Debet   28kr

2611 Utgående moms    Debet     7kr

2641 Deb ingåen moms Kredit    35kr

 

Hoppas att det blev rätt nu. Vänligen kommentera.

 

Mvh

Pontus.

Hej Pontus

 

Din försäljning inkl moms är 175 kr och din kostnad inkl moms är 35 kr, det ger följande bokning

Kredit 3051   140

Kredit 2611     35

Debet 6051   28

Debet 2641    7

Debet 1920    140

 

Mvh

Carina

Mycket bra Carina, tack för tålamod. Det som ställde till det för mig var moms inställningen i konto fältet, men hitta det. Tror det går att ställa in i inställningar. Skall kolla. Nu känns det bra. Tack!

 

Mvh

Pontus