Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inventering och värdering av aktier

Jag har under året bokfört köp, försäljning och utdelning av kunds aktieaffärer (började handla i juni -14) mellan konto 1942 DEPÅ och 8350 RESULTAT VID FÖRSÄLJ. AV KORTFR. PLACERINGAR.

Saldon på berörda kontot var vid årsskiftet:
1942 Depå  50.246,37  DEBET
8350 Resultat vid försälj.   419.744,59  DEBET

Det samlade anskaffningsvärdet på kvarvarande aktier 141231 var 429.942 kr.
Marknadsvärdet på aktierna 141231 var 433.282 kr.
D.v.s. en uppskrivning av värdet med 3.340 kr.

Fråga:

HUR och på vilka KONTON ska jag bokföra värdet av kvarvarande andelar, uppskrivning av värdet etc.

 

 



 

4 SVAR 4
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Uppskrivning ska endast bokföras på aktier som utgör finansiella anläggningstillgångar och om aktierna har ett tillförlitligt och bestående värde som väsentligt överstiger det bokförda värdet. Anskaffningsvärdet kan du bokföra mot konto 1810 om det är fråga om kortfristiga placeringar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Anskaffningsvärdet bokas på konto 1810 med 429.942 kr MEN vilket/vilka konton bokar jag mot ...?? Vad händer med saldot på 8350??

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moderatorn skrev ett svar ur lagtexten. Att uppskrivning endast ska bokföras om aktierna har ett tillförlitligt och bestående värde. I praktiken betyder detta nästan ALLTID att uppskrivning av aktier är OLAGLIGT då dessa hela tiden fluktuerar i värde.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Värdepapper i AB - Administration.

Jag läste i hjälpen att man ska bokföra det verkliga värdet av aktier/fonder i AB vid bokslutet. Hur gör man det (motkonto) utan att påverka resultatet? De är ju inte sålda (än)