Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MariaKH
MEDLEM

Bokföra investeringsbidrag som minskar anskaffningsvärde

Hej

jag sköter bokföring i en ideell förening. 
Vi har fått ett investeringsbidrag för en stor gräsklippare, summan på bidrag täcker hela fakturakostnaden. 
Hur ska jag bokföra detta bidrag samt fakturan? När jag läser i BFN ska bidrag minska anskaffningsvärdet. Eftersom det då inte blir någon kostnad för oss borde de inte hamna på något 5XXX-konto?
Men jag tänker att om jag ex bokar fakturan

Kredit 1930

Debet 1220

Och bidraget 

Debet 1930

kredit 3813

 

Blir detta rätt?

 

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Nej. Bidraget är ingen försäljning/Intäkt utan bör krediteras konto 1220. På så sätt får du in både anskaffning (debet) och minskning (kredit på konto 1220 i huvudboken/bokföringen.

 

Saldo på konto 1220 = 0 kr vilket det enligt din beskrivning ska vara.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Så då blir det

 

Kredit 1930

Debet 1220

Och bidraget 

Debet 1930

kredit 1220

Hej!

 

Jag hoppar in i er tråd så att du skall få svar. Det stämmer fint, så i slutändan blir alltså saldot på 1220 0 i och med dessa två verifikationer.

 

Ha det fint!

/ Josefine 

Nu har ny information framkommit i detta som komplicerar ( jag är nyinsatt så ej haft hel koll på allt från tidigare) 

Tar ex. siffror nedan

2020 fick vi bidraget på 20 000 kronor som bokfördes på K3987

2021 inköptes maskin för 90 000 kronor

 

Detta sätter ju det i ett helt annat perspektiv då jag ej kan kvitta mot varandra och då jag behöver göra en avskrivning? Då på hela beloppet på 90 000? Jag kan inte på något vis minska anskaffningsvärdet?

Hej

 

Utan rangordning kan jag tänka mig 2 lösningar.

 

1. Bokför 20 000 på konto 3700 Debet och resterande på 70 000 på konto 1220 som därmed blir ditt avskrivningsunderlag. Intäkten 2020 på K3987 var felaktigt redovisad som Intäkt.

 

2. Bokför en nedskrivning dag ett på konto 7730 på 20 000 och resterande 70 000 på konto 1220.

 

Föreslår att du diskuterar problemet med föreningens revisor så att ni är överens innan du bokar. Båda alternativen kräver en dokumenterad förklaring vid årsstämman.

 

Att bokföra hela inköpet på konto 1220 är väl kanske enklast men känns inte rätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK