Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zeppan
MEDLEM

Bokföra kapitalförsärking förlust

Hej

 

Tyvärr har inte 2022 varit ett jättebra år för min kapitalförsäkring som minskat från 730k till 380k i värde

 

Jag skapade en verifikation här per sista dec 2022 där jag
krediterar 1385(kapitalförsäkring) och debeterar 8228 (värdeförändring kapitalförsäkring) på beloppet 350k

Men när jag sedan använder programtillägget Deklaration/årsredovisning så får verkar beloppet läggas till på mitt resultat före bokslutsdispositoner om 2.2 milj så att skattemässiga resultatet hamnar kring 2.55...? 

Har valt att kontot ska vara 4.3b också så att de beloppet hamnar under bokförda kostnader som inte ksa dras av och där 4.3b står för nedskrivning av finansiella tillgångar...

Gör jag något fel här? Det kan väl ändå inte va meningen att beloppet ska läggas till på mitt resultat

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej Zeppan,

 

Du gör inte fel. Nedskrivningar av kapitalförsäkringar är inte skattemässigt avdragsgilla i inkomstdeklarationen så det belopp som bokförts på konto 8228 ska läggas till på ditt resultat före bokslutsdispositioner. Beloppet ska redovisas i ruta 4.3b och som du ser på bilden nedan är det ett plus i rutan:

PamelaJ_0-1687423928395.png

 

Återkom gärna om något är oklart och ha en fin dag!

/Pamela