Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av domäner

Hej!Är helt ny med eEkonomi och relativt ny med bokföring. Jag tänkte fråga på vilket konto det är bäst att bokföra köp av domäner?Webbhotellen som jag har bokför jag på 6540 IT-Tjänster.Domänerna använder jag till största del för olika kundfall när det kommer till sökmotoroptimering. Eller så blir de sidor där jag har olika annonser. I annat fall blir de oanvända tills jag hittar rätt område.Någon som har erfarenhet av detta?

49 SVAR 49
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo då, eftersom det är en tjänst som tillhandahållits så ska in- och utg moms redovisas. Och det går bra att använda samma kontonummer som för EU-handel. De ska in på samma momsruta på skattedeklarationen. Men kom ihåg att värdet av tjänsteköpet ska in på en egen ruta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh, tack. Så då bokför jag enligt ovan i Visma? Och sedan måste jag manuellt skriva in tjänsteköpet på särskilt ställe när jag redovisar min moms, eller hur menar du? Brukar annars bara föra över filen direkt från Visma in i Skatteverkets onlineverktyg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får göra ett nytt konto för inköp av tjänster från utlandet (icke EU-land). Och så koppla mot momsrapportkod 22. Så blir det rätt på skattedeklarationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Annika, vad glad jag är att du tar dig tid att hjälpa mig! 🙂 Jag har skapat konto 4080, Inköp av tjänster från utlandet (icke EU-land) och kopplat mot momsrapportkod 22 som du sa. Det innebär 12% moms med omvänd skattskyldighet. Är 12 % rätt? Såg att det fanns 6% och 25% att välja på precis som vanligt. Är hosting och domän bara 12% moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ida S!

Kör på 25 % moms istället, precis som Per skriver tidigare här i tråden så blir det riktigt.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Spelar det någon roll om det är inom eller utom EU i det här fallet. Inser att jag har ett liknande inköp (LinkedIn-licens) från Irland. Det är ju inom EU. Kan jag bokföra det på samma sätt som ovan, med mitt nyskapade konto 4080?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Nej, du kan inte använda samma konto nu eftersom inköpen ska redovisas i olika rutor på momsrapporten beroende på om det är inom eller utanför EU. Vid inköp av tjänst inom EU redovisas det i ruta 21 istället för 22.

Min kollega Anna svarar på vilket konto som passar att använda vid inköp av tjänst inom EU i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur ska förmedling av IT-tjänst bokföras?.

Jag är återförsäljare åt ett webbhotell och undrar hur det ska bokföras.
Jag får en faktura från webbhotellet och jag antar att den inte kan bokföras som IT-tjänst eftersom det är inte mitt företag som använder tjänster utan de företag som jag sedan fakturerar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så om jag förstår det hela rätt så ska jag skapa ett ny konto 4610 och bokföra fakturan från min webbhotellsleverantör. Ska det vara någon momskod på det kontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 4610 ska inte ha någon momskod.
Fd medlem
Inte tillämpbar

På detta sätt då:
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis, det ser rätt ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokför Domän.

Jag undrar:
FRÅGA 1. Kan jag bokföra ett köp av domän på :


Välj bokföringshändelse: Inköp mot kvitto
Välj inköpstyp: Egen kontering
Uttag: ( hela summan)

6230 Datakommunikation för redovisning av årsavgift för domän köp. 

Hur bokför jag i systemet sen? 
1930 Företagskonto ( hela summan) 
 
FRÅGA 2? Och hur skall momsen stå? och i vilken kontoplans nummer?
Måste jag bokföra ingående och utgående moms på detta. ( köp är inom EU)
FRÅGA 3? (Hur blir det om man gör köp utanför EU?)

Vänligen skriv debet och kredit på vad det ska vara någonstans. 



Ps. Jag bokför genom kontantmetoden. Ds.

Mvh 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. En följdfråga. Vi är ett bolag som betalar för att ngn gör sökopitimering på Google för oss. Det har betalar vi en månadsavgift för beroende på hur många träffar det blir per ord.

Var ska jag bokföra en sådan kostnad? Man kan tänka sig konsultkostnad men jag skulle vilja ha det under reklam men på ett särskilt konto. FINNS det ett praxis eller skapar jag ett eget konto?

Med vänlig hälsning / Susanne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hade kanske valt att lägga det på reklam och sedan koppla antingen resultatenhet eller projekt till det eller både och.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra betalning av domän.

Hej,

Betalade en domänavgift för min hemsida och fick en faktura från ett företag i USA. På fakturan står det bara beloppet 14,90$ och från mitt företagskonto drogs det 128 kr. Jag undrar hur jag ska bokföra detta och vad jag ska använda mig av för konto?

Mvh Tim
Catarina R
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette cliche.

Har fått en faktura på webhotell där det vid beloppet står "Total inkl. 25% moms (SE)" men företagets adress är i Danmark och organisationsnumret är danskt. 
Hur lägger jag in detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra hemsida och domän, ingen moms - eEkonomi.

Hej, Jag ska bokföra köp av hemsida och domän från ett företag i Swcheiz, ingen moms. Jag använder kontokod 2893 för kredit. Men hur gör jag med momsen? Vilken kod ska jag använda till hemsida och domän? MVH Ida

Schweiz är inte med i EU och företaget har troligen inte svenskt momsregistreringsnummer så ingen moms skall redovisas

Skall du sälja detta vidare så använd 4xxx som inköpskonto

Är det för den egna verksamheten så förslagsvis:

5420 programvaror

5970 reklam

6200 Tele och Post

6230 Datakommunikation

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette konto för moms samt domänavgift?.

Hej,

Har en faktura på domänavgift som ska bokföras. Vilket konto använder jag för momsen och vilket konto används för domänavgiften (har ett väldigt litet litet företag med totalt ca 10 verifikationer/år) Och har tidigare använt Visma enskild firma.