Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mats08
MEDLEM

Bokföra köp av mobiltelefon

Hej,

Köpte en mobil till bolaget utan kopplat abonnemang. Har en momsfri verksamhet

 

Mobil 5 990

Skärmskydd applicering 149

Mobil försäkring 1 399

Standing Cover 299

Mobil hållare 149

Skärmskydd 379

 

Jag vill bokföra det på följande sätt. Eftersom allt rör mobil känns det inte som att man ska fördela kostnaderna på 5410 och 5460. Eller vad säger ni?

K 1930 8 365

D 6210 8 365

 

 

Tack på förhand

 

Mvh Mats

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Eller allt på 6212 Mobiltelefon som jag tycker passar bättre.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för hjälpen

CarinaM_
UTFORSKARE

Mobiltelefon och tillbehör borde bokföras på kto 5410 Förbrukningsinventarier. Konto 6212 avser mobiltelefonkostnader som telefonabonnemang.

Mats08
MEDLEM

Hej, 

 

tack för input Carina. Finns det någonstans som ett facit på vilka konton som skulle vara rätt eller är det upp till var och en hur man tolkar det? Dvs att bokföra på båda sätten är korrekt?

Mvh Mats

Hej @Mats08 !

Om man är osäker med bokföringen så rekommenderar jag dig att köpa boken "Redovisa Rätt". Denna bok fungerar som en uppslagsbok för redovisningskonsulter och den uppdateras varje år med ny upplaga. I denna står det följande:

 

"Mobiltelefoner och liknande bärbara telefoner som köps in redovisas vanligen som förbrukningsinventarier. Mobiltelefonabonnemang, samtalsavgifter, mobilsökning, sms, mms etc. redovisas däremot tillsammans med företagets övriga kostnader för telekommunikation, telefon och telefonkommunikation."  

 

Mvh Carina

 

Mats08
MEDLEM

Hej Carina, 

 

tack för ditt tips, har beställt boken ser framemot att läsa den. Allt bokfördes mot konto 5410. 

 

Mvh Mats