Jag har gjort ett köp från ett företag inom EU. De kunde inte på hemsidan lägga till mitt VAT och använda omvänd skattskyldighet, så köpet är gjort med moms och momsen är specad.
De återkom efter köpet och erbjöd att betala tillbaka momsen. Ja, varför inte tänkte jag.
Men när jag då begär en kreditfaktura på den moms-återbetalningen så kan de inte utfärda någon. Har efter 2 veckors mailade om att få någon slags dokumentation från dem för den transaktionen nu gett upp.
Under tiden med allt detta mailande tittar jag närmare på företaget och det verkar inte vara något EU-placerat företag, verkar vara nåt Kina-påhitt. Telefonnummer som står längst ned på hemsidan leder till ett Brittiskt telefonnummer.
Paketen som har blivit skickade har avgått från Tjeckien och Italien.
Så räknas det som ett köp från EU-land, eller ett icke EU-land?
Tolkar jag skatteverkets texter så handlar det om var varan kommer från, och då är det ett EU-land-köp.
Och hur fasen detta ska bokföras, nu dessutom med återbetalningen? Samt momsredovisningen?
Om det är ett EU företag bör väl de ha ett VAT reg.nummer i något EU land. Jag undrar verkligen om skatteverket håller med om din tolkning, men du kan ju alltid maila dem och få detta klargjort. Om det är ett EU företag och det inte är någon större summa kan du bokföra hela beloppet, inkl moms istället för att trassla med säljaren.
Återförsäljaren har återkommit med ett VAT-nummer som jag har kontrollerat och det stämmer.
Så enligt Skatteverket ska jag bokföra och redovisa utgående moms på hela totalbeloppet (inkl. den Tjeckiska momsen).
Men hur tusan ska jag bokföra momsåterbetalningen? Måste jag bokföra den som en intäkt?
Och det enda underlag jag har för den är ju en chat, ingen kreditfaktura. Fungerar det som verifikat?
Ja, det är inte några större summor, så jag kommer göra så i framtiden.
Hej
Både betalningen och återbetalningen skall bokföras mot samma konton med samma momskod. Då kommer de två transaktionerna tillsammans göra att totalen blir korrekt.
/Joachim
Tackar för svar!
Är det möjligt att ge exempel hur du menar, med kontonummer o.s.v.? Jag är helt novis på det här och försöker få rätsida på det.
För jag är inte med på hur du menar att totalen blir korrekt.
Hej
Absolut.
I exemplet så har en kund köpt en vara från ett EU land för 1 000 kr inkl moms och det bokförs på följande sätt.
Sedan återbetalas momsen på 250 kr och då bokförs återbetalningen mot exakt samma konton men där debet och kredit används motsatt.
Dessa två verifikationer kommer då totalt sett ge dig de korrekta belopppen på samtliga konton.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.