Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Antonia1
MEDLEM

Bokföra köp från shopify

Hej!

 

Inga av mina kunder betalar med faktura. Hur bokför jag köp som kommer in som en summa från Shopify direkt på kontot?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför detta i 2 steg pga att pengarna inte blir insatta samma dag och det anses som en kontantförsäljning. Så du bokför det på följande sätt

Visar med ett exempel där försäljningen var 299 kr med 25 % moms. Avgiften shopify drar av är 5,53 så det insatta beloppet på bankkontot är 293,47 kr.

1. På försäljningsdagen gör du denna manuella kontering.

1.png

 

2. Under kassa och bankhändelser på inbetalnngsdagen så bokför du sedan inbetalningen på detta sätt

 

2.png

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

 

 

Antonia1
MEDLEM

Hej! Tack så jättemycket för hjälpen. Får jag bara förtydliga en sak: var ska jag göra en manuell kontering? Under vilken flik är det? 

 

Steg 2. Här antar jag att det är klicka på matcha -> göra som du gjort? 

Antonia1
MEDLEM

Har testat att göra steg 1 nu och gå in på Verifikationer -> Manuell verifikation och skrivit exakt samma som bilden och får felmeddelandet "Verifikationen balanserar inte och kan inte sparas. Korrigera och spara på nytt."

Om jag tar bort den sista raden, 2611 - då balanserar verifikation. Annars blir det -74 och går inte att spara. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt?

Hej

Ser att det smög sig in ett fel i den första konteringen. (Missade att jag inte hade ange belopp inklusive moms markerad)

Konteringen skall se ut så här.



/Joachim