Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndersT
UTFORSKARE

Bokföra kostnad för Icloud

Hej,

Hur ska jag bokföra kostnad för icloud konto hos apple?

En kostnad som dras månadsvis, fick förslag på import tjänst land utanför eu.

Hur bokför jag detta korrekt i visam e?

tack på förhand,

Med vänlig hälsning, Anders  

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Om du angett ditt VAT nummer till Apple och de inte angett ett VAT nummer på fakturan/kvittot till dig så stämmer det att det blir inköp av tjänst utanför EU ja. Om de angett ett VAT nummer inom EU så bokför du det som inköp av tjänst inom EU eftersom de då blir hanterade som ett företag inom EU istället. Här kan du läsa om hur man bokför båda olika tillfällena och vilka momskoder som används i Visma eEkonomi för att det skall bli rätt.

Ha det fint.

Josefine

Hej,

tack för svar, ska kika på bifogad länk, jag har en momsbefriad verksamhet (ab) och jag uppger inte vat, vad jag vet 🙂

tack för hjälp, önskar dig en fin fortsatt dag

Hej,

Tack igen för svar och hjälp, läste och försökte förstå. 
min verksamhet är momsbefriad och ett ab. 

lan jag helt enkel göra så här:

1930 kredit

4531 debit

mvh Anders

Hej igen! 🙂

Jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket om du ändå inte behöver redovisa fiktiv moms och momsregistrera dig, då om man läser här under "Om du inte är momsregistrerad" så kan man behöva göra detta. I och med att du inte har en momspliktig verksamhet så kan detta betyda att du kommer behöva redovisa en utgående momsen men då du inte har avdragsrätt på den ingående momsen blir denna en kostnad för dig. 

Så kontrollera med dem först och se om du behöver momsregistrera dig och redovisa utgående moms på inköpet utanför Sverige, så att allt blir korrekt hanterat för dig.

Ha det fint.

Josefine