Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

-Helena-
MEDLEM

Bokföra kostnad tolktjänster

Hejsan! 

 

Hur skulle ni hantera utbetalning för utförda tolktjänster där det ser ut som att förmedlingen betalar in för sociala avgifter, men inte skatt? 

Utbetalnings-specen ser ut såhär: 

 

Helena_0-1652777134703.png

 

Mvh Helena

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Baserat på underlaget och det du skrev så verkar det som att du betalar förmedlaren som i sin tur hanterar ersättningen och redovisningen av sociala avgifter för själva tolken, stämmer detta? I sådana fall så blir detta en ren kostnad för dig, som man kan bokföra inom antingen 46XX kontogruppen alternativt 65XX kontogruppen beroende på vad man använda tolktjänsten till. 

 

Återkom om jag missförstått vad detta gällde. Ha det fint!

Josefine

-Helena-
MEDLEM

Hej! 

 

Tack för svar. Jag bokför åt tolken som har en enskild firma, inte åt förmedlaren. 

 

Mvh Helena 

Hej igen!

 

Ah okej jag förstår, ber om ursäkt. Så tolken har då ingen f-skatt registrering antar jag i och med att förmedlaren har redovisat sociala avgifter/egen avgifter. Det är lite konstigt att förmedlaren inte redovisat något skatteavdrag utan bara sociala avgifter som du säger, men kan inte tänka mig att det skulle hanteras annorlunda än normalt. Kan vara så att de bara redovisar sociala avgifter/egen avgifter men inte skatteavdraget då skatteavdraget inte innebär en högre kostnad för dem medan de sociala avgifterna/egen avgifterna gör det.  

 

Jag kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning kring detta, så kan vara bra att kontrollera med Skatteupplysningen om du känner dig osäker alternativt om någon annan användare stött på detta tidigare som kan dela med sig?

 

Ha det fint!

Josefine