Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader för affliate.

Hej!

Vi säljer egna träningskläder via en webshop, till vår hjälp har vi ett antal "ambassadörer/atleter". Dessa ambassadörer får provision varje gång en kund använder sig av ambassadörens personliga kod.
Allt detta handhas av en extern part, Tradedoubler, som sköter om all utbetalning och ev skatter osv.

Vi har nu fått våra första fakturor från dem. 

Första fakturan gäller själva tjänsten/kopplingen till dem, hur ska den bokföras?
Det står bara totalsumman, under vat25% står det 0.00

Andra fakturan gäller provision som de betalat ut till ambassadörerna, hur ska den bokföras?
Här står det oxå enbart totalsumman, under vat 25% står det 0.00 

Tacksam för svar.

Vänligen

Herman

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Herman,

För att bokföra en leverantörsfaktura avseende ett momsfritt inköp av tjänst kan du använda dig av ett inköpskonto i kontoklass 4 (som inte har momsrapportkod) som du sedan konterar mot ditt konto för leverantörsskulder. 

Leverantörsfakturan som avser provisionskostnaden kan du bokföra på t.ex. 6050 Försäljningsprovisioner och sedan kontera mot ditt konto för leverantörsskulder. 

Om det är korrekt att detta ska hanteras helt momsfritt hittar jag inte så mycket information om men vid minsta osäkerhet rekommenderar jag att du vänder dig till Skatteverket. 

/Tinna