Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader för ett utvecklingsbidrag från Kulturnämnden

Hej!

 

Jag bokför åt en ideell förening i Visma Administration 500.

Föreningen fick under december-20 ett utvecklingsbidrag från regionens kulturnämnd. 

Jag har nu några frågor om hur själva bidraget, och sedan kostnaderna som hör till, ska bokföras:

1. Ska bidraget periodiseras?

Annars hamnar ju ett stort belopp som intäkt på 2020 och sedan kommer kostnaderna till största delen under 2021. Det finns dock ett mindre kostnadsbelopp under dec-20.

2. Kostnaderna ska väl bokföras på vanliga kostnadskonton? Man skulle ju kunna använda ett kostnadsställe för att snabbt kunna ta ut rapporter på projektet.

Jag har fått förslaget att bara använda ett enda konto där både intäkten och kostnader bokförs, men jag tycker inte det känns rätt.

 

Vänliga hälsningar

Marie

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Du har helt rätt, att använda ett och samma konto för intäkt och kostnad är inte så bra. När jag började på en av våra största hockeyklubbar en gång i tiden, hade de tidigare bokförarna gjort så avseende vissa poster i bolaget och jag höll på att få spader. Det blir ju underligt i momsredovisningarna om inte annat. Dessutom skall intäkter in på ett 3xxx-konto och kostnaderna skall ut på 4xxx ->, det är ju så det är.

 

Det här bidraget: har du någon specifikation över vilken period (mellan vilka datum) som dessa pengar skall räcka? I så fall, periodiserar du ut pengarna på dessa månader.

 

Kostnaderna: jag tycker du är helt rätt ute när du vill jobba med resultatställen/kostnadsställen. Det blir snyggast så då kontoplanen blir kortare, men också mer effektivt då du inte behöver räkna manuellt vad varje projekt har burit för intäkter och kostnader.

 

Ibland blir man också hjälpt om man även lägger dessa resultatenheter på balansräkningen också. Allt beroende av vilka behov man har och hur saker och ting skall redovisas. Jag tänker att det ju vore smutt att varje projekt får både en resultat- och en balansräkning vid redovisningstillfällena. Men det var bara en tanke... Du jobbar efter din egen idé och tanke, det är bäst.

 

Med programmets konteringsmallar, kan du förenkla rutinerna till perfektion. Det finns tre varianter av dessa och är en gudagåva. Programmet är så superbra så det är bara att gratulera. Du hittar mallarna under fliken Bokföring. Du kan skapa egna och / eller använda befintliga.

 

När det gäller periodiseringarna är det bra att gå in och ändra i företagsinställningarna lite. Under Arkiv -> Inställningar -> Företagsinställningar -> Inköp kan du sätta en bock i rutan för "Uteslut rader som tar ut varandra på kostnadskontot vid periodisering". Det är en funktion som gör huvudboken enklare att överblicka när man skriver ut den på skärm eller på papper.

 

Lite längre ner i den dialogrutan, har du alternativet "Bokföring". Under flik två väljer du om du skall kunna göra ändringar i varje verifikation eller om inte ändringar skall tillåtas.

 

Under flik ett,  ställer du in hur du vill att programmet skall säga till om låsning av månader och år. Jag låser inte varken månader eller år förrän bokslutet är klart. Jag har ställt in att jag låser året i samband med inlämning av inkomstdeklarationen (för säkerhets skull) och att den aldrig skall säga till om att det är dags att låsa (för det kommer man ihåg ändå). 

 

Du kanske redan visste det här, men någon annan kanske läser det här och har nytta av informationen i så fall.

 

Lycka till med din förening!

 

Mvh Lena

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla, för alla tankar och tips!

 

Jag kunde absolut inte allt det där, så jag är jättetacksam!

 

Vänliga hälsningar

Marie