Hej, mitt AB har varit vilande i 2 år och jag borde lagt ner det. Men så gjorde jag misstaget att investera skattat överblivet kapital in en KF. Därmed har jag haft svårt att lägga ner företaget.
Nu till min fråga.
I år har jag inte bokfört div små kostnader av utlägg som julfest, och julklappar eftersom jag går minus i år. Intäkterna är minimiala och driftskostnaderna överstiger. Min KF ligger back 50%, allt är åt skogen.
Finns det åndå någon fördel att bokföra utlägg även om de inte går att ta ut i år?
Om KF tar sig eller om bolaget blir aktivt igenom och börjar fakturera kan jag ju då ta ut utläggen.
Hälsningar "Snålisen"
Hej
Du kan inte spara utlägg till ett senare år om det är frågan. De ska bokföras i det året som utläggen skett. Om det skett med företagets pengar så måste du dessutom bokföra upp det eftersom alla ekonomiska händelser som skett med företagets pengar måste bokföras.
Har du lagt ut privata pengar så kan du välja om du vill ta upp dem eller inte. Däremot så får du inte spara dessa till kommande år.
/Joachim
Syftet var inte att spara utlägg för senare bokföring. Nej. Frågan var om det är vettigt att bokföra utlägg om året går minus och det inte finns pengar i kassan att ta ut dem månaden efter. Tanken var att vänta att ta ut dem till något år senare när det finns mer i kassan, efter förväntad förbättrad fakturering.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.