Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

elinawis
MEDLEM

Bokföring av privata betalningar som aktietillskott före registreringsdatum

Hej,

Vi är nystartat aktiebolag, alla ägare har betalat vissa kostnader för aktiebolagets räkning (till exempel annonsering, domän, e-postdomän, registreringsavgifter osv.) med privata medel. Dessa betalningar har alltså inte gått via företagets bankkonto, utan vi betalade direkt.

Mina frågor är:

1. Kan dessa betalningar bokföras som aktietillskott, trots att de inte gått via företagets bankkonto?
  2. Hur bör dessa transaktioner bokföras korrekt?
    • Vilka konton ska användas för att återspegla aktietillskottet?
    • Är det några särskilda regler att tänka på, eftersom betalningarna skedde innan bolagets registreringsdatum?
  3. Om det går att bokföra som aktietillskott, ska hela beloppet inklusive moms bokföras, eller bara nettobeloppet exklusive moms?

Tips och råd mottages tacksamt. Tack på förhand för er hjälp!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Om ni vill ha det som aktieägartillskott så måste ni upprätta särskilda dokument där det framgår att utläggen räknas som aktieägartillskott samt om tillskotten skall vara villkorade eller ovillkorade. Personligen hade jag nog rekommenderat att bokföra det som lån från närstående istället. Så kan ni välja om och när ni vill betala tillbaka dessa belopp.

2 Vid bokföring av kostander man haft innan bolaget blev registrerat så får man inte dra av någon moms. Så hela summan som betalats blir en kostnad.

Väljer ni att bokföra det som lån till närstående så bokförs ett inköp av t ex förbrukningsmaterial på detta sätt. Kostnadskontot skall spegla vad utlägget avser så konto 5460 behöver inte vara rätt alls och andra konton kan behöva användas för de olika utläggen.

2893 Kredit (Hela betalalda summan)
5460 Debet (Hela betalda summan)

Väljer ni att upprätta dokument för att ha det som aktieägartillskott istället så lägger ni det på konto 2093 istället för 2893.

3. Hela beloppet inkl moms skall bokföras men ingen moms får dras av.

/Joachim

Tack för snabbt svar, Joachim! 😊