Hej,
Vi är nystartat aktiebolag, alla ägare har betalat vissa kostnader för aktiebolagets räkning (till exempel annonsering, domän, e-postdomän, registreringsavgifter osv.) med privata medel. Dessa betalningar har alltså inte gått via företagets bankkonto, utan vi betalade direkt.
Mina frågor är:
Tips och råd mottages tacksamt. Tack på förhand för er hjälp!
Hej
1. Om ni vill ha det som aktieägartillskott så måste ni upprätta särskilda dokument där det framgår att utläggen räknas som aktieägartillskott samt om tillskotten skall vara villkorade eller ovillkorade. Personligen hade jag nog rekommenderat att bokföra det som lån från närstående istället. Så kan ni välja om och när ni vill betala tillbaka dessa belopp.
2 Vid bokföring av kostander man haft innan bolaget blev registrerat så får man inte dra av någon moms. Så hela summan som betalats blir en kostnad.
Väljer ni att bokföra det som lån till närstående så bokförs ett inköp av t ex förbrukningsmaterial på detta sätt. Kostnadskontot skall spegla vad utlägget avser så konto 5460 behöver inte vara rätt alls och andra konton kan behöva användas för de olika utläggen.
2893 Kredit (Hela betalalda summan)
5460 Debet (Hela betalda summan)
Väljer ni att upprätta dokument för att ha det som aktieägartillskott istället så lägger ni det på konto 2093 istället för 2893.
3. Hela beloppet inkl moms skall bokföras men ingen moms får dras av.
/Joachim
Tack för snabbt svar, Joachim! 😊
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.