Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader i kontogrupp 4?

Hej!
Jag känner mig ofta osäker på vilka kostnader som ska bokas upp i kontogrupp 4 resp 5-6?

Om företaget har en resekostnad till och från kund, som ska debiteras på nästa faktura till kunden - ska detta bokföras på 5800 eller ska det in i något konto på 4?

Med vänlig hälsning
Rådvill - maria

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Resekostnader passar bra att bokföra på konto 5800.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vi anordnar ibland resor både inom och utom Sverige för våra medlemmar, ibland som paket via resebyrå eller där vi själva fixar ihop hela resan. Då uppkommer det rese- och uppehållskostnader som inte har med oss som personal att göra utan hör till själva reseerbjudandet. Kan jag använda 5800 då eller måste jag skapa ett eget konto för detta? Vilken kontogrupp hamnar det i isåfall?

Om man står värd för en idrottstävling som man vill särskilja intäkterna och utgifterna från den andra verksamheten genom att ha separata konton, ett för alla intäkter och ett för alla kostnader vart ska man lägga dem dvs vilken kontogrupp? Kostnaderna består av allt från inköpta varor i form av kläder, reklamknappar, priser till hyra för lokaler, resekostnader, musikunderhållning med musikanläggning mm mm. Kan man använda ett 4800-konto eller ska det va något under 6000?

Tack på förhand
Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anette!

När det gäller din första fråga här så kan du använda 5800, men vill du särredovisa det kan du exempelvis skapa eget konto och då kopiera exempelvis konto 5831 Kost och logi i Sverige och sedan även kopiera 5832 Kost och logi i Utlandet.

Ett bättre sätt att särskilja redovisningen för idrottstävlingen är att använda samma konton som du annars använder, men att du bokför idrottstävlingen på en resultatenhet. Funktionen Resultatenheter finns numera i eEkonomi, läs mer i Kom igång med resultatenheter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen

När det gäller idrottstävlingen: Om man nu vill ha det på ett eget konto fungerar det att använda ett 48-konto el ska ett 60-konto användas för kostnaderna? Har valt 3420 för intäkterna.

Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Mest rätt är det att dela upp olika typer av kostnader på olika konton precis som Mita är inne på. Vill du ändå bokföra alla kostnader på ett och samma konto kan jag tyvärr inte svara på vilket konto som passar bäst.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag nu ska bokföra på resultatenhet, hur gör jag då? Fattar inte riktigt hur man menar. Hur fungerar det? Vad är det jag ska lägga in under Resultatenhet och vad ska in under kostnadsbärare? Hade varit bra om det funnits en film med ett exempel.

Jag har alltså ett idrottsarrangemang där man tävlar i många olika grenar (golf, boule, bordtennis, innebandy mm). Tävlingen avslutas med en bankett. Vi kan döpa det till Västgötaspelen. När jag får in leverantörsfakturor på kostnaderna som blivit i samband med tävlingen vill jag bokföra dem så jag sedan lätt kan få fram vad tävlingen kostat oss. Ett ex på kostnad är en leverantörsfaktura gällande t-shirts som alla ledare/domare ska ha på sig.
Intäkterna består bara av anmälningsavgifter, en för själva tävlingen och en för banketten.

Hur gör jag?

// Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Du kan ha tre olika resultatenheter och till varje resultatenhet kan du sedan lägga upp flera olika kostnadsbärare. Ett exempel skulle kunna vara att kalla en resultatenhet för Tävling och sedan lägger du upp Västgötaspelen som en kostnadsbärare. Framöver kanske det sedan blir fler tävlingar tänker jag och då lägger du upp dessa också som kostnadsbärare under resultatenheten Tävling.

När du sedan t.ex. registrerar en leverantörsfaktura väljer du samma konton som du brukar. Som du ser i min bild nedan har det lagts till en ny kolumn som heter Tävling (som jag döpt en resultatenhet till) där du kan hämta upp Västgötaspelen som är en kostnadsbärare. Det är på raden med kostnadskontot du hämtar kostnadsbäraren och på så sätt har du markerat att kostnaden tillhör just Västgötaspelen. Du kan markera både på kostnads- och intäktskonton och kan på så sätt sedan skriva ut en resultatrapport för just Västgötaspelen.


Detta är bara ett exempel på hur du skulle kunna använda det, men jag hoppas att du hänger med på principen och hur det fungerar med resultatenheter och kostnadsbärare. Tack för tipset om att göra en supportfilm som visar exempel, vi ska försöka ordna det.

Om du har fler funderingar får du gärna återkomma.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nu kan jag meddela att vi har en supportfilm på plats. Kika på den här direkt:
Resultatenheter och kostnadsbärare i Visma eEkonomi

Har du fler förslag på nya supportfilmer får du gärna höra av dig.

Trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Det var snabbt jobbat. Filmen blev bra. Tycker det blev lättare att förstå nu hur det är tänkt att användas. Denna ihop med de övriga instruktionerna funkar nog bra. Din förklaring i tidigare inlägg ihop med bilden gjorde det också lättare att förstå.

Tack
Anette