Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

antonkarlsson
MEDLEM

Bokföra kvitto från UPS

Hej!

 

Jag har skickat en sändning med UPS och på kvittot jag fått står det att kostnaden är 1033kr ink moms.

Jag betalade med kort och då drogs först 45kr och när paketet kommit fram drogs ytterligare 954kr. Det blir alltså 999kr. Hur bokför jag diffen och hur bokför man 2 bankhändelser på samma kvittounderlag?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om bankhändelserna är på två olika datum så får du lägga in kvittot in två gånger, dvs på respektive bankhändelse. Du väljer sedan bokföringshändelse Inköp mot kvitto och egen kontering.

 

Det är tyvärr lite svårt att avgöra hur du skall bokföra diffen, om du nu betalat 999 kr så bör detta vara din kostnad. Jag rekommenderar dig att höra av dig till UPS och be om ett korrekt kvitto för att få det rätt. Detta också för att momsen skall bli rätt för dig. I och med att det inte är särskilt mycket diff så hade man kunnat se det som ett rabatterat pris, dvs att du bokför upp 999 kr totalt som din kostnad och matchar mot det kvittot du har. Jag skulle dock säga att det kan vara bra att be om ett korrekt underlag för att vara på den säkra sidan.

 

Ha det fint!

/ Josefine