Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Bokföra leverantörsfaktura från konsult

Hej Jag driver en enskild firma inom eventbranschen.

Jag tog in en konsult för ett uppdrag som eventpersonal. Jag har nu fått fakturan för uppdraget, men jag är osäker på hur jag skall bokföra. Ska jag bokföra på ett 65XX konto och i så fall vilket eller ska jag bokföra mot ett annat kostnadskonto?

 

Tacksam för hjälp

 

Mvh

Thomas

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Ja ett konto inom 65XX kontogruppen funkar fint för det, alternativt inom 46XX kontogruppen om du anser att det är mer ett underarbete. 

Ha det fint. 

 

Josefine

Thomas1967
UTFORSKARE

Hej Josefine och tack för ditt svar. 

Jag hittar ingen i 65xx kontogrupp som passar in, det enda skulle kunna vara 6590 Övriga tjänster, men det står ingen förklaring vad kontot innebär. Det enda som dyker upp 46XX är 4600 som är Legoarbeten och underentreprenader, vilket inte riktigt heller stämmer.

Har du fler förslag eller tycker du jag skall använda 6590?

MVH

Thomas

Hej igen!

 

6590 Övriga tjänster används för de externa tjänstekostnaderna man har som inte passar in på något av de mer specifika kontona. Du kan skapa ett eget konto inom både 65XX kontogruppen eller 46XX om du känner att du inte hittar något som passar dig. Jag skulle säga att du kan använda konto 6590 för detta, alternativt skapa tex 4610 och döpa det till något du tycker verkar lämpligt. Om detta inte händer särskilt ofta så går det lika bra att använda 6590 och inte skapa ett eget. 

Ha en fin helg. 

 

Josefine