Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra leverantörsfaktura på stängt räkenskapsår - eEkonomi

Har precis avslutat med första räkenskapsår (AB), gjort momsdeklarationen (årsvis) och bokat om årets resultat. Även startat upp det nya året och bokat föreg års resultat på 2098. 

Sen kom en försenad faktura med fakturadatum på föregående år. När jag lägger in den som leverantörsfaktura i eEkonomi så bokas den på det stängda räkenskapsåret med ny verifikation i föregående års verfikationsserie. 

Hur gör jag nu? Bokar jag om fakturan på innevarande år (ändrar datum?)? Låser jag upp hela förra räkenskapsåret och gör om bokslutet, momsdeklarationen etc? 

Just nu visar ju eEkonomi fel värden på startsidan och egentligen är momsdeklarationen fel, liksom årsredovisingen även om summan på fakturan är av mindre betydelse. 

//Tomas
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

När avslutades ditt räkenskapsår? Var det 2016-05-31?

Använder du bokföringsdatum på förra året så hamnar den ju där.

I detta skede hade jag nog kontaktat skatteverket, med tanke på leverantören var sen att man istället bokför fakturan på nya räkenskapsåret, de borde kunna svara för om det är okej ur momssynpunkten.

Bokföringsnämnden skriver,
"En faktura (kundfaktura) anses utfärdad när den skickas från företaget och mottagen (leverantörsfaktura) när den kommit till företaget."
Texten i sin helhet finns att läsa i Bokföringsnämndens vägledning - Bokföring.

Nu kanske jag tolkar galet men då fakturan kom sent till dig och om det inte berodde på dig så kanske man får bokföra den på nya året.

Som du hör är jag inte 100 på denna fråga.

Du får gärna kontakta en redovisningskonsult och stämma av emot.

Du får gärna posta svaret här sen så du kan hjälpa andra användare i din situation.

/Patrik