Hej!
Jag har en fråga om bokföring av hyresfakturor med moms. Om ett företag tar emot en faktura som gäller lokalhyra, där moms inkluderas, hur ska detta hanteras i bokföringen? Tidigare har jag kommit över information om att bokföra hela fakturan på samma datum som fakturan betalas. Dvs om fakturadatum är 2023-08-10, men betalning sker 2023-09-03, så ska fakturan bokföras den 3/9. En annan info är att fakturan ska bokföras på fakturadatum utan moms, och att momsen ska bokföras separat på betaldatumet. Det skulle vara toppen om vi fick en klarhet i hur fakturor för lokalhyra med moms ska hanteras korrekt! 🙂
Löst! Gå till lösning.
Jag glömde tillägga att jag önskar information både gällande kontantmetod, fakturametod och AB/EF.
Hej,
När det gäller fakturor som avser framåt i tiden så har man rätt att lyfta momsen när fakturan betalas eller när perioden som fakturan avser börjar gälla. På såna fakturor så periodiserar jag alltid både kostnadskonto och momskonto så att de lyfts fram när fakturan börjar gälla, men jag har förstått att det inte går att periodisera momsbelopp i Visma, så då måste det bli en manuell hantering.
Ett sätt att komma ifrån det är att betala fakturan den sista i månaden som man får fakturan, vilket brukar vara det vanliga när det gäller hyresfakturor då hyran ska vara betald när perioden börjar gälla.
Regeln är densamma oavsett om du använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden, men eftersom du har rätt att lyfta momsen i samband med att fakturan betalas så blir det på sätt och vis en ickefråga om man bokför enligt kontantmetoden.
Nu står jag inför att bokföra en faktura med fakdatum 2023-08-31, hyresperiod är 1-31 dec 2023. Förfallodatum 2023-11-30. Säg att fakturan betalas någon gång i november, hur kan detta hanteras?
I vanliga fall brukar det vara hyresfakturor där fakturadatum t.ex. är 2023-08-31, perioden avser September och fakturan betalas någon gång mellan fakturadatum och förfallodatum. Kan man då bokföra hela fakturan på betaldatum istället, för att momsen ska hanteras i rätt period? Eller behöver man då bokföra kostnaden på fakturadatum och bokföra momsen manuellt på betaldatum?
Tack så mycket
I så fall hade jag vilat på den fakturan och bokfört den med fakturadatum 2023-11-01
I exemplet som du skriver under så kan du ju bokföra fakturan på den 1/9 istället för den 31/8 så blir det ju rätt med momsen och kostnaden hamnar på rätt månad.
Okej tack så mycket för snabbt svar 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.