Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra löpande löneförskott?

Hej!

 

Jag har en nyanställd, där vi kommit överens om att månadslönen ska utbetalas i förskott. 

 

Personen började 2020-01-10, och fick samma dag första lönen utbetald. Detta är bokfört

 

K 2710 Personalskatt

K 2910 Upplupna löner

D 1613 Löneförskott

 

 

Nästa månadslön betalas ut 2020-02-10, och även detta är ju ett förskott. Kan jag nu istället bokföra denna nya lön direkt på konto 7010 Löner till kollektivanställda, och låta det första förskottet ligga kvar? Eller borde jag in och vända på 1613?

 

Såhär:

 

K 2710 Personalskatt

K 2910 Upplupna löner

D 7010 Löner till kollektivanställda

 

Eller såhär:

 

K 2710 Personalskatt

K 2910 Upplupna löner

D 1613 Löneförskott

K 1613 Löneförskott

D 7010 Löner till kollektivanställda

 

 

Tack!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Jag kikade över detta och hittade ett mycket bra svar från Redovisa rätts inlägg om Löneförskott. Lägger in det som är relevant för din frågeställning: 

"När det utbetalade beloppet/förskottet utbetalas till den anställde krediteras det likvidkonto varifrån pengarna tas och debiteras konto 1610 Kortfristiga fordringar hos anställda, alternativt konto 1614 Tillfälliga lån till anställda (BAS 2020). När den anställde betalar tillbaka pengarna krediteras tidigare använt fordringskonto och debiteras det likvidkonto som tillgodoförs pengarna. Vid avdrag för lånet/förskottet i samband med löneutbetalning sker ingen betalning utan endast en minskning av utbetald nettolön. Konto 1610 krediteras." 

Alltså, förskotten som betalas ut och bokförs i kontogrupp 16 ska alltså inte krediteras fören den anställde antingen betalat tillbaka beloppet eller när du dragit av förskottet på kommande utbetald "vanlig" lön. 🙂 

Återkom om något känns oklart! 
/My