Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ollenillson
UTFORSKARE

Bokföra lunch - konsultuppdrag

Hej,

 

Jag har pågående konsultuppdrag hos en kund. Inom ramen för detta uppdrag har jag haft lunchmöte för kundens räkning som jag har fakturerat kunden för.

 

Lunchen avser ett totalt belopp på 184 kr (varav moms: 20 kr) för två personer, ingen alkohol. Beloppet fakturerades till kunden (184 kr + 25% moms) som betalat fakturan.

 

Ska jag bokföra beloppet på 184 kr (moms: 20 kr) i min bokföring som företagspresentation? I så fall, vilka konton ska jag använda då?

 

Vänligen

Olle

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Olle! 

Eftersom detta är något du fakturerar kunden för, så det i slutändan är kunden som betalar lunchen så kan detta inte bokföras som representation tänker jag. Min första tanke var att detta ska bokföras som ett utlägg för kunds räkning, däremot så kan detta vara bra att kontrollera med SKV också, efter att jag läst deras sida om Utlägg och vidarefakturering och Mer information om utlägg och vidarefakturering blir jag något osäker gällande punkten kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören och om jag förstår det rätt gäller detta ett kvitto. Om kraven för utlägg inte uppfylls betraktas utlägget som en kostnad som vidarefakturering. Då får du dra av den ingående momsen och utgående moms redovisas på vidarefaktureringen men då ska både inköpet och försäljningen vara resultatpåverkande. I tråden Vidarefakturering representation & resor kan du läsa mer om hur detta hanteras rent bokföringsmässigt både gällande vidarefakturering och utlägg. 

Hoppas och tror detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂 
/My