Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Muy Santo
MEDLEM

Bokföra mat och boende kostnad för elever

Bedriver yoga utbildningar där vi erbjuder mat och boende som ett helhetspaket.

Är lite osäker på var jag bokför dessa kvitton för restaurangbesök och hotellnätter.

Någon som har tips på vilka konton dessa kan hamna under?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Detta låter som att det bör gå under reglerna för vidarefakturering, då du säljer detta vidare i form av ett paket tillsammans med din huvudverksamhet. Så kostnaderna kan du bokföra mot ett 46XX konto och intäkterna mot ett 35XX konto. Tänk på att det spelar ingen roll vad för momssats som köpen är på för vad du skall lägga på för moms vid vidarefaktureringen utan man följer de normala reglerna man använder för sin försäljning av tjänst. Detta kan du läsa om här

 

Ha det fint!

Josefine

IsabellaFB
MEDLEM

Hej,

Jag skriver i denna tråd då min situation är liknande den ovan.

Jag anordnar yogaretreat och fakturerar deltagarna/mina kunder för retreatet som ett paket som inkluderar yoga, kost, logi etc. (i förskott). Efter retreatet får jag sedan en faktura från anläggningen vi varit på för kost & logi för retreatet/deltagarna. Blir det rätt om jag bokför kostnaden för kost & logi på konto 4600?

Jag har hittills bokfört intäkterna för retreat från mina kunder på konto 3042 (kost & logi-delen) och 3043 (yoga-delen), och momsen på 2621 (kost & logi-delen) och 2631 (yoga-delen), men efter att ha läst i forumet nu så blir jag osäker på om det är rätt, eller om jag behöver ändra dessa verifikationer så att de hamnar på konto 3590 i stället? Om jag måste det är jag tacksam för hjälp med hur jag bokför om detta.

Tack på förhand!

Mvh Isabella

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Ja jag skulle säga att du kan bokföra detta mot ett 46XX konto i och med att du sedan vidarefakturerar detta till dina kunder. Man brukar normalt sätt bokföra vidarefakturerade kostnader mot ett 35XX konto eftersom detta inte är någon intäkt som tillhör din kärnverksamhet och din normala försäljning utan är något utöver. Om allt annat är rätt så kan du bara göra en omföringsverifikation där du kan flytta beloppet från 3042 i debet och mot ett 35XX konto i kredit. Det är dock främst för att hamna under rätt rubrik i resultatrapporten som det spelar någon roll, eftersom båda är intäktskonton så om du bokfört många under året så bör du kunna fortsätta året ut och sedan bokföra det mot ett 35XX konto istället nästa räkenskapsår om du skulle vilja. Hur man kan tänka kring moms vid vidarefakturering kan du läsa om här och här.

 

Ha det fint!

Josefine