Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NN5050
MEDLEM

Bokföra moms: Inköp av tjänst utanför EU (USA), som har EU OSS VAT (Momsnummer)

Hej,

 

Jag ska bokföra inköp av digital tjänst från USA (prenumeration på ChatGPT). I det här fallet, så framgår det på kvittot att säljaren identifierar som en amerikansk firma i San Fransisco, USA.

 

Men samtidigt så anger kvittot deras EU-momsnummer för OSS ("One Stop Shop for VAT"): 

EU OSS VAT: EU372041333

 

Vidare står det även att VAT-beloppet är 0 USD och "Tax (VAT) to be paid on reverse charge basis".

 

Jag har en enskild firma och har före köpet anmält mitt svenska momsregistreringsnummer till säljaren, varför jag inte betalar moms till säljaren i det här fallet.

 

Men jag är osäker på hur detta ska bokföras:

  • Bokförs detta som en import av tjänst utanför EU, eller en import av tjänst inom EU?
  • Oberoende av ovan, hur bokförs momsen i det här fallet?

Tacksam för förklaring & ffa konteringsexempel!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då företaget angett sitt EU momsnummer så kan du bokföra det som en inköpt tjänst inom EU.

Bokföringen av det inköpet görs på konto 4535 som du skall hitta i din kontoplan. Det kan vara ett inaktivt konto så markera rutan Visa inaktiva konton när du skall bokföra händelsen.

När konteringen är klar så kommer du se att det redovisas en moms. varför den kommer med brukara vara en vanlig frågeställning. Det beror på att det skall redovisas en "Fiktiv moms" så kallad omvänd skattskyldighet vilket framgår av texten "Tax (VAT) to be paid on reverse charge basis" på ditt kvitto.

Konteringen av ett belopp på 500 kr ser då ut på följande sätt. Systemet hanterar momskontona automatiskt åt dig utifrån momskoden 21 så det du behöver göra enbart är att välja konto 4535 när du skall bokföra betalningen.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim