Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

juanjia1979
MEDLEM

Bokfört årets resultat dubbelt

Bokföring har nu avslutat, och resultalträkning visar -20000, men i balansräkning visar 2099 årets resultat förändring är 0 vilket leder till periodens slut har samma siffror som periodens början. Vad kan det beror på? 

Tack!

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Har du bokfört årets resultat, det verkar inte så? Du bokför det K8999 D2099 (i och med att det är en förlust) genom en manuell verifikation, om du inte har årsredovisningsmodulen.

Hej, tack för svar! Verifikationer-->Ny verifikation-->Preliminär manuell verifikation, där måste man välja datum och det blir dagens datum vilket inte syns på balansräkning 2019, hur löser det? 

Tack!

Du måste lägga in denna bokning på den sista dagen på räkenskapsåret. Om det är  kalenderåret 2019 du ska avsluta ska det in på 191231. Om du redan stängt december får du öppna den månaden igen. 

 

Hej!

Jag har resultaträkning - 20000kr. Varför i kontoplan, balansräkning är balanseras, allså summa tillgånger = summa eget kapital och skullder,  men i årsredovisning --> balansräkning--> 2099 åretsresultalt,  -20000kr var inte med, vilket orsakas av: Summa tillgånger - Eget kapital och skullder= 20000kr.

 

Tack!

Använder du eEkonomi Deklaration/Årsredovisning? Hämta in värdena igen. 

Hej, ja, jag använder eVisma deklaration/årsredovisning, nu har jag gjort ett försök till. Problem är nu under årsredovisning-->balans och resultat räkning: summa tillgånger = summa eget kapital och skullder, men om jag låsar deklaration så blir summa eget kapital och skullder minska automatiskt på 20000kr ( resultalträkning 2019 är -20000kr). Kan det bero på resultat planering? Tack för hjälpen!

 

Hej igen

När du låser deklarationen skapas en automatisk bokföring av resultatet (och ev skattekostnad). Så med Dekl/Årsred ska man inte bokföra resultatet manuellt innan man gör deklarationen. 

Jag tror du måste låsa upp igen, ta bort/korrigera bort den manuella verifikationen och sen göra om deklarationen och årsredovisningen.