Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marie S
MEDLEM

Bokföra moms från England

Hej!

Jag ska bokföra en faktura från England, där företaget har tagit ut SE moms. Jag betalar ingen tullavgift utan har någon form av Eori NR hos tullverket.

Nu har jag inte en aning hur jag ska bokföra detta. 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag behöver få se underlaget/fakturan/kvittot för att kunna ge dig ett korrekt svar. Viktigt att du får med leverantörens uppgifter när du bifogar en bild av denna.

/Joachim

Hej Joakim!

så här ser fakturan ut.

IMG_5713.jpg

Hej

Tack för bilden. Dessvärre blev den så pass lite/Oupplöst att jag har svårt att läsa vad som står.

Detta är vad jag ser när jag försöker förstora upp den till läsbart format.

Har du möjlighet att bifoga en ny bild?

/Joachim

Hej!

Ser man nu?

IMG_5713 (1).jpg

Marie S
MEDLEM

Nä nu lyckades jag trycka på löst, upp och nervända värden här just nu. Sorry. Behöver fortfarande hjälp.

Hej

Nu blev bilden läsbar så tack för det. 

Jag ser inte något momsregistreringsnummer/VAT number för leverantören på underlaget. Efter lite eget sökande så har de sitt säte i England så detta skall bokföras som ett varuinköp från ett land utanför EU utan moms.

1930 Kredit
4500 Debet

Det kan komma att behöva redovisas så kallad importmoms på detta senare när du får underlaget från tullverket.

/Joachim

Hej Joakim!

Tack för ditt svar. Det är ju märkligt att jag inte under hela året fått något från tullverket. Men företaget har jag betalt "moms" till. Jag ska undersöka med dom hur det kan vara så. då får jag göra som du skrev och det får bli läropengar.

Marie

Hej

Det kan vara så att du inte uppgett ditt VATnumber/Momsregistreringsnummer vid beställningen då hanteras förtullningen av Postnord/DHL eller det frakbolag som hanterat försändelsen. Det klassas då inte som en företagsimport.

/Joachim