Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hammarback
UTFORSKARE

Bokföra moms vid försäljning via AWS Marketplace?

Hej!

 

Vi säljer en digital tjänst via AWS Marketplace där företag över hela världen kan hitta och starta en prenumeration på vår tjänst.


Startar ett företag en prenumeration så kommer de börja få månatliga fakturor från "Amazon Web Services, Inc, Seattle" där det framgår att de köpt och ska betala månadskostnad för vår tjänst.

 

Huruvida amerikanska kunder får VAT pålagt på sin faktura vet vi inte, men svenska företag får det i alla fall inte.

 

En gång i månaden får vi en utbetalning från AWS Marketplace för den försäljning som skett, minus deras avgift.

 

Min fråga är nu hur vi ska bokföra detta.

 

Ska vi se det som att vi egentligen bara gör en försäljning till en kund (AWS) per månad och alltså bortse från själva slutkunden?

Hur skulle en sådan bokföringspost se ut, givet exemplet att vi fått en utbetalning på 900kr och en avgift på 100kr redan dragits?

 

Eller, behöver vi bryta ner utbetalningen i tre delar (Svenska företagskunder, företag inom EU, företag utanför EU)?
Hur skulle i så fall en sådan bokföringspost se ut, givet exemplet att vi fått en utbetalning på 900kr och en avgift på 100kr redan dragits, samt att vi antar att vi vet att det är tre kunder (en amerikansk, en tysk och en svensk) som vardera betalat 333:-.

 

Tacksam för all hjälp!

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Hammarback,

 

Vi är måna om att alltid ge korrekta och schyssta svar här i forumet och just i detta fallet känner jag att du bör ta kontakt med din redovisningsbyrå för bästa hjälp. Har du ingen redovisningskonsult hjälper vi dig gärna att hitta en via länken Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida. 

 

Hittade en del information på Skatteverkets hemsida som du kanske kan ha nytta av. 

 

Sälja tjänster till andra EU-länder
Sälja tjänster till länder utanför EU

 

/Tinna

Ok - tack för svaret Tinna!

Vi ska försöka hitta någon som vet!

Tack själv och jag hoppas det löser sig på allra bästa sätt. 

 

/Tinna