Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra momsfri försäljning av tjänst PayPal / TransferWise

Hej!

Jag har nyligen startat en enskild firma och är helt novis på detta med bokföring.

Jag säljer momsfria tjänster till företag i USA och tar betalt antingen med PayPal eller TransferWise.

Frågan är då hur jag bokför detta på ett bra sätt.

Som exempel kan vi ta detta:

Jag skickar en faktura på 535 USD (4770,40 SEK enligt valutakursen den aktuella dagen).

PayPal tar ut 29,19 USD (259,61 SEK enligt valutakursen den aktuella dagen).

Då återstår 505,81 USD (4 498,66 SEK enligt valutakursen den aktuella dagen).

paypal exempel.jpg

Sen försvinner ytterligare 248,54 SEK när PayPal omvandlar USD till SEK. 248,54+259,61=508,15.

4770,40-508,15= 4262,25 

Ursprungligt belopp i SEK: 4770,40

Efter alla avgifter i SEK: 4262,25

Jag har lagt in PayPal som ett 1931 konto. Vid ett senare tillfälle för jag över pengarna från PayPal till mitt 1930 konto.

Skulle jag kunna bokföra detta enligt nedan?

Försäljning:

FörsäljningFörsäljning

Överföring från PayPal till min bank:

Överföring från PayPal till min bankÖverföring från PayPal till min bank

Tacksam för svar!

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Marcus, 

Såklart ska jag försöka hjälpa dig med din försäljning, det är ju inte helt lätt här så jag kommer kontrollera att jag förstått det rätt. 

Egentligen så spelar det för bokföringens skull inte så stor roll vad beloppen är i USD på själva fakturan, det viktiga är att du vet vad valutadifferensen är från USD till SEK eftersom detta också ska bokföras. Jag är lite osäker på meningen "Sen försvinner ytterligare 248,54 SEK när PayPal omvandlar USD till SEK.", men om jag ska tolka den så verkar dessa 248,54 vara valutadifferensen som uppstår där emellan?

Jag är även osäker på dina siffror du översatt från fakturaunderlaget eftersom jag inte får siffrorna du skrivit i SEK att gå ihop riktigt. Har du kollat på valutakursen på olika dagar vad det gäller avgiften och det återstående beloppet?

För om jag tar 4770,40 - 259,61 så blir det = 4510,79. Då får jag ihop det om totalsumman på 4262,25 kr är det som satts in på ditt konto. 

Detta är min analys av beloppen i SEK: 
Insatt på paypal-kontot -  4262,25
Total försäljning - 4770,40
Avgift från Paypal - 259,61
Valutadifferens - 248,54 

Stämmer detta eller om jag missförstått något får du gärna återkomma, så ska vi kolla på lämpliga bokföringskonton också. 🙂 
Ha en fin eftermiddag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Fakturan betalades den 7 oktober.

Eftersom jag är en ny säljare på PayPal blev beloppet reserverat under tiden de verifierade mig.

Så den 28 oktober blev beloppet tillgängligt och valutaomvandlingen gjordes. Vet inte om det gör någon skillnad vad gäller valutaomvandlingen?

paypal_1.jpg

paypal.jpg

Jag är lite osäker på hur jag ska räkna ut valutadifferensen.

Men denna  analys är nog korrekt så långt vad jag kan förstå. 
Insatt på paypal-kontot -  4262,25
Total försäljning - 4770,40
Avgift från Paypal - 259,61
Valutadifferens - 248,54 

Hej igen Marcus,

Det kan vara bra att dubbelkolla siffrorna med din redovisningskonsult också, men om vi utgår ifrån dem siffrorna vi båda tycker verkar rimliga då så skulle följande kontering fungera

Konto Debet Kredit
1931 - Paypal 4262,25  
3045 - Försäljn tjänst utanför EG momsfri

4770,40
6570 - Bankkostnader

259,61

7960 - Valutakursförluster på
fordringar och skulder av
rörelsekaraktär

248,54 

När du gör överföringen mellan ditt paypal-konto och företagskonto gör du följande kontering

Konto Debet Kredit
1931 - Paypal   4262,25
1930 - Företagskonto

4262,25

Ser att du använder Visma eEkonomi och då är det bra att gå via Kassa och bankhändelser när det gäller in/utbetalningar på dina 19-konton. Läs gärna mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser.

Ha en trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen, mycket uppskattat!

Ha en trevlig helg! 😀👍🏻