Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jakob79
MEDLEM

Bokföra nästa års försäkring

Hej!

Har en bilförsäkring till firman som gäller jan-jun 2023. Fakturan betalades i december 2022.
Bokför jag den i december 2022 eller hur gör jag?
Liknande för leasingkostnaden för jan 2023 betalades i december 2022.

 

Tack på förhand.

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Klassiska exempel på kostnader som ska bokföras i december 2022 men sedan periodiseras till 2023 års resultat.

 

Vänliga hälsningar

Rolf

Jakob79
MEDLEM

Ok. Känns rimligt eftersom hela kostnaden är för 2023. Men förstår jag det rätt att om jag har en försäkring som gäller t.ex. 2 månader 2022 och 4 2023 och kostnaden är under 5000 så behöver jag inte periodisera?

Hej

 

Rätt. Om delen som motsvarar 4 månader understiger 5 000 kr behöver du inte periodisera utan kan låta hela kostnaden ligga kvar på 2022.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jakob79
MEDLEM

Ok, men i exemplet med att försäkringen betalas i dec 2022 men gäller för jan-jun 2023 kan jag inte undvika periodisering även om den totala kostnaden understiger 5000? Eftersom hela beloppet är under 2023. Förstår jag det rätt?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffakab's tråd för att du skall få svar. 

 

Det stämmer enligt huvudregeln, eftersom i det första exemplet så gäller hela fakturan 2023 vilket gör att kostnaden bör hamna i 2023 års resultat. Här finns det förenklingsregler som säger att om dina totala utgifter respektive inkomster understiger 5 000 så behöver du inte periodisera dessa, precis som Roffak sade. Så detta gör att du kan göra det, men bara förutsatt att totala utgifterna (dvs den fakturan plus eventuella andra) understiger 5 000. I fall där hela fakturan tillhör nästa år så rekommenderar jag att man periodiserar detta, då ingen del av fakturan tillhör 2022 och man vill ha så korrekta resultat som möjligt. 

 

Ha det fint!

Josefine