Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra nettoränta på skogskontot

Skogskonto Hur bokföra nettoräntan, då skatten är avdragen

7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Ränta på skogskonto behöver inte tas upp som en skattepliktig inkomst förrän den plockas ut från skogkontot. Därför kan du bokföra nettosumman mot eget kapital:
2018 kredit
1973 debet
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Om jag tar ut pengar från skogskontot blir det så här då.

1973 Kredit
2018 Debit eller kan jag också använda 2017 el 1930

Hej!

 

Tack för din fråga. Med kapitalkonto, menar du då ett sparkonto med ränta? Är detta sparkontot privat eller är det en tillgång i din enskilda firma som du bokför händelser på? 

 

Jag skulle säga att den skatten som dragits är privat då ränteintäkten bör vara privat och både ränteintäkten samt avdragen skatt bör bokföras mot konto 2018 respektive 2013 förutsatt att du bokför sparkontot på enskilda firman. Om du inte gör det så behöver inget bokföras. Det kan dock vara bra att dubbelkolla detta med Skatteverket och ränteintäkten är något som skall redovisas i den enskilda firman och du kan då använda konto 8310. Däremot är den avdragna skatten oavsett en privat kostnad och skall inte belasta företaget, och bokförs därmed mot 2013 oavsett. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack. Då stämmer det som jag gjort.

Ja, 1930 använder du om pengarna hamnar på företagets bankkonto, 2018 eller 2017 när du tar ut dem privat.
Katarina 1
MEDLEM

Om ränta och skatt på skogskonto : 

Undrar om rätt :

Ränteintäkter :  19 konto / 8310 ränteintäkter  

Avdragen skatt :  2012  / 19 konto 

 

Känns inte rätt med 2012 konto ! Skatten är ju dragen och inget som kommer in på skattekontot.  

8400 ? 

Katarina 1
MEDLEM

Fel ovan, ej skogskonto, utan kapitalkonto som det kommit ränteintäkter på och därtill dragen preliminär skatt. Ska det bokas mot 2012 ? Det har ju dragits från kapitalkontot, och kmr ej in på skattekontot. 

Bokas mot 8400 räntekostnader ?  Det är en näringsverksamhet, enskild firma.