Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kontrollera att dessa renoveringar får lov att tas upp på företaget, då det inte alltid är okej vilket du kan läsa om här. Under fliken Avdrag om arbetsrummet är en särskilt inrättad del så kan du läsa om vad som gäller för renoveringskostnader och när det är tillåtet.
Om det är okej att ta renoveringskostnaderna på företaget så kan man i vissa fall göra direktavdrag, medan i vissa fall så är detta inte tillåtet utan skall bokföras som en tillgång med avskrivningar vilket du kan läsa om här. Om det skall bokföras som ett direktavdrag så kan du bokföra det mot ett konto inom 51XX kontogruppen, tex 5170 Reparation och underhåll av fastighet. Skall det hanteras som en tillgång så finns det ett konto som heter 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet som kan funka till detta, där avskrivningskontona är 1129 Ackumulerade avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet samt 7840 Avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet.
Ha det fint!
Josefine