Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Åhman
MEDLEM

Bokföra ombyggnation av BRF-lokal

Mitt AB äger en bostadsrättslokal som används i verksamheten. Jag har haft kostnader för ombyggnation under året som anses vara permanenta förbättringar av lokalen och försöker nu förstå hur jag bokför det tillförda värdet och avdrag/avskrivningar.

 

BRF-lokalen är en finansiell tillgång, 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar.

 

Jag förstår det som att investeringar för ombyggnation ska bokas som finansiell tillgång.

 

Men, enligt skatteverket, är en bostadsrätt en form av nyttjanderätt. Därmed är avskrivning av ombyggnationen avdragsgilla med upp till 5%/år. 
Och här ställer det till sig för mig, för hur bokför jag avdragsgilla avskrivningar av finansiella tillgångar?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du fått råd från Skatteverket att ombyggnationen skall hanteras som en tillgång och göra planenliga avskrivningar, eller att du kanske läst det i denna vägledningen här

 

Jag skulle säga att ombyggnationen snarare kan vara en förbättringsutgifter på någon annans byggnad och något som kan bokföras mot tex 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet, där det finns ett konto som heter 1129 Ackumulerade avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet för avskrivningar. Motkonto till 1129 är 7840 Avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet. I och med att man gör inga avskrivningar på finansiella tillgångar, vilket gör att det känns som att om man uppfyller kraven för årliga avskrivningar för ombyggnationer vid nyttjanderätt så bör detta klassas som en materiell anläggningstillgång/byggnad, och inte som en finansiell anläggningstillgång.

 

 Jag kan dock inte hitta några specifika vägledningar kring detta så jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult som kan hjälpa er att få det korrekt redovisat.

Ha det fint!

 

Josefine