Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gandalf
MEDLEM

Bokföra ombyggnation

Vi har gjort en större ombyggnation på vårt kontor och jag tänkte "periodisera" kostnaderna under 5 år. Kan jag göra det och ska jag lägga dessa kostnader under Inventarier?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-02-07.

11 SVAR 11
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om det är ombyggnad av en byggnad som är bokförd som tillgång i företaget ska kostnader för ombyggnaden ingå i det avskrivningsunderlag som finns för byggnaden sedan tidigare. 

Om det istället är fråga om reparation eller underhåll ska kostnaden dras direkt, förslagsvis på konto 5070.
Gandalf
MEDLEM

det är ombyggnad i en lokal som vi hyr av ett fastighetsbolag. Vi har betalat för ombyggnationen själva och det kommer att röra sig om kostnader runt 200 000kr som vi inte vill dra av helt iår utan vill ha på en 5-årig avskrivning.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Då är jag med på noterna!

I det läget bokför du 200 000 kr mot konto 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet. Årliga avskrivningar bokför du mot konto 1129 i kredit och konto 7840 i debet. På så vis delar du upp avdraget för kostnaden på flera år.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25

Gandalf
MEDLEM

Hej Per och tack för ditt svar!
det var precis så jag trodde men var inte säker på vilket konto jag skulle boka det på.
lilly_
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ombyggnad av näringsbostadsrätt.

Kan man bokföra ombyggnad av en näringsbostadsrätt som förbättrande utgifter och kostnadsföra på 5 år? Ombyggnaden avser mindre ändringar av planlösning, ny toalett och dusch, nytt kök. Lokalen var en nästintill tom industrihall från början men det fanns  stammar för vatten och avlopp så man behövde inte göra ingrepp i rör eller bärande konstruktion.
Lokalen används i egen näringsverksamhet och planer på uthyrning av en del finns.

Hej!
Man får alltså kostnadsföra dessa arbeten över 5 år, behöver inte göra avskrivningar 5%/år?
Lovisarojd
MEDLEM

Hej,

 

En del av de fakturor vi får för ombyggnationen i den lokal vi hyr kommer att delas upp på flera månader, hur bokförs det? Och väntar jag med att ta upp det som en inventarie för avskrivning tills dess att alla fakturor har kommit? 

Hej @Lovisarojd 

 

Ovan kan du se bokföringsförslag på ombyggnationen du ska bokföra. 

 

Som jag har förstått det som så registreras avskrivningar från första dagen, även om du inte slutbetalar inköpet från den dagen.

Vid köpet tänker jag att du redovisar hela beloppet på ett konto för inventarier och sen om allt inte är betalt skulle jag också redovisa på ett skuldkonto för avbetalning. Därefter räknar du fram avskrivningar på totalbeloppet enligt ovan. 

Hör av dig om något känns oklart! 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Jag har en fundering som jag hoppas kunna få hjälp med. Vi är en liten koncern med flera bolag. Bolag 1 hyr fastigheten alla bolagen håller till i. Bolag 2 har gjort en reparation av parkeringen då den var dålig, grävt och asfalterat om, även asfalterat på ett ställe det tidigare endast var grus, kostnad ca 60 000 kr. Bolag 2 ägs dessutom till 50% av den person som också äger fastigheten. 

Hur ska jag bokföra detta? 

 

Tacksam för all hjälp!

ElitaEkonomi
UTFORSKARE

Hej!

 

Jag har en kund (AB) som har byggt om en lokal i en fastighet som de äger. Om jag förstått det hela rätt utifrån vad jag läst så ska kostnaden för detta läggas till det ursprungliga värdet/avskrivningsunderlaget på fastigheten, men använder jag samma konton när jag bokför detta (1110 och 1119) som för inköpet och avskrivningarna eller bör jag lägga upp andra konton? Och i vilken takt ska denna kostnad skrivas av? Byggnaden ifråga ligger på 50 år, så ska ombyggnadskostnaderna skrivas av på det som återstår av dessa 50 år, eller någon helt annan period? Företaget redovisar enligt K2.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, på vilket kontonummer kan jag bokföra renovering av mitt kontor, arbete som målning och nytt parkettgolv samt inköp av inredningsval (möbler)?