Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra orders från webshop

Hej!

Vi har ett handelsbolag som säljer modeaccessoarer via vår webshop.

Vi tar betalt med kort via tjänsten Stripe eller paypal direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan in allt eftersom på vårt bankkonto. Våra produkter har 25% moms.


Mot vilket konto bör vi bokföra detta?

Kan vi bokföra hela månadens försäljning på en gång? Förutsatt att vi bokför varje försäljning för sig på något sätt.

På alla våra ordrar tar betaltjänsterna ut en avgift, hur bokför vi den? Om vi t ex säljer en produkt för 199kr inkl moms får vi in ca 193kr på vårt konto.​ Kan vi bokföra kortavgiften som en utgift månadsvis?

Vad bör vi använda som verifikation från dessa försäljningar? Vi har både en orderbekräftelse från vår webshops plattform där det står referensnr till Stripe betalningen, kan vi använda både utdraget från Stripe och orderbekräftelsen som verifikation?


Hade varit väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig med detta!



Med vänlig hälsning, 

Fredrik 
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle också uppskatta ett svar på den här frågan då jag har samma problem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då ska vi se:)

På följande länk kan du läsa mer om hur själva konteringen ska se ut Bokföra PayPal avgift

Kortavgiften bör bokföras vid respektive transaktion eftersom den dras vid varje transaktion. Hade den dragits en gång i månaden, hade den också kunnat bokföras så. Bokföringen bör se ut som transaktionerna har skett löpande under månaden. 

Gällande vad du ska använda som underlag till verifikationen så använd dig av det som tydligast visar vad som faktiskt har hänt.