Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra på "Inköp material och varor" eller "Inköp övrigt"

Hej!

Vi har en förening som sysslar med uthyrning av ljud- & ljusutrustning samt personal till detta. När vi köper in utrustning som hör till ljud eller ljus så har vi specifika konton vi bokför det på, men om vi köper in t.ex. case, förlängningskablar eller annat som används till uthyrningarna men inte passar in på ljud/ljus så funderar jag över vilket konto jag ska bokföra det på?

Vi har två konton som heter "Inköp material och varor" och "Inköp övrigt" och jag tänker att det borde vara något av dem? Det är ju inga varor som vi säljer men jag blir osäker på vad som definieras som material?

Mvh
Adam

4 SVAR 4
KenArd
CHAMPION

Hej Forte,
Om det inte är material som ni säljer vidare utan återanvänder i företaget skulle jag satsa på 5410 (förbrukningsinventarier)

40xx-konton är oftast till för vidareförsäljning i någon form.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, men enligt

 http://www.vismaspcs.se/visma-support/ovningsplatsen/visma-administration/content/erp/o-erp-create-n...

där BAS-kontoplanen beskrivs så anges det att 4XXX-konton är till för inkomstrelaterade utgifter och detta är ju inköp av utrustning som används vid jobb och uthyrningar. 

Ska i så fall all utrustning vi använder för att få inkomster (förutom inventarier) läggas på 5XXX och 6XXX konton, dessa är ju klassade som "Utgifter Övrigt" enligt ovanstående länk?

Bara för att vi sysslar med en verksamhet som inte vidaresäljer en vara utan hyr ut utrustning och personal så ska vi inte ha några inkomstrelaterade utgifter? 

Ursäkta, jag känner mig lite förvirrad.

Mvh
Adam

Hej Adam,
Det här är i bland en förvirrande värld..;)
I slutändan har det ingen jättestor betydelse då slutresultatet på sista raden kommer att bli det samma vare sig vi använder ett 40-50 eller 60 konto.Kontoindelningen är ju mer till för att hjälpa oss i uppföljningen av företaget intäkter och utgifter.

Jag vet redovisningsbyråer som bara navänder 2 konton för kostnader oavsett vad det är, Övriga avdragsgilla kostnader och ej avdragsgilla kostnader. Det funkar ju hur bra som helst om inte uppföljningen på kontonivå är jätte intressant.

Generellt är 40xx konton till för produkter/artiklar som säljs vidare och sedan inte finns kvar i företaget. Har man lagerhantering blir det lite annorlunda men det är fortfarande 40xx konton som är med i bilden.

I ert fall har ni köpt in utrustning som återanvänds vid flera tillfällen och således finns kvar i ert företag även efter upprepade faktureringar. Jag skulle satsa mina pengar på ett 50xx konto, men som sagt det blir samma resultat på sista raden.

Titta på den här rapporten så förstår du hur jag tänker:
(Bruttovinst efter sålda varor/produkter)



Konton är bra för stora företag som vill ha stenkoll på millimeternivå men för oss vanliga dödliga har det blivit överdrivet fokus på alla dessa konton.

Nu har jag svävat ut ordentligt;)

MVH

Kenneth 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jättebra förklaring! Nu blev det lite klarare kring allting gällande de olika kontona.

Tack så mycket för hjälpen och utsvävningen! 🙂

Mvh
Adam