- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra påminnelse från leverantör
Hej !
Hur bokför man en påminnelse gällande leverantörsfaktura ?
Exempel 1:
Jag missar betala och får inom några dagar en påminnelseavgift. Kan jag då bokföra allt på fakturadatum eller ska det vara på påminnelsedatum eller måste det bli 2 verifikationer ?
Exempel 2:
Får en påminnelse en månad efter fakturadatum och ej fått någon faktura (eller har den kommit bort), kan jag då använda påminnelsefakturan som originalfaktura och bokföra den på fakturadatum ? Om det är påminnelseavgift på den måste jag då ha 2 verifikationer eller kan jag lägga allt på fakturadatum fast påminnelseavgiften är på ett senare datum ?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är alltid orginalfakturan som gäller som underlag för själva kostnaden. har du inte fått eller fakturan kommit på villovägar så bör du kontakta leverantören och be om en fakturakopia. Det är vanligt att det inte framgår av en påminnelse vad man köpt, vilken moms som man får dra av mm.
Fakturan lägger du alltid in under Inköp > Leverantörsfakturor.
När du sedan matchar betalningen från kassa och bankhändelser så kommer beloppet inte stämma mot fakturabeloppet och där får man då komplettera konteringen dels med påminnelseavgiften samt ett nytt underlag i form av påminnelsefakturan.
/Joachim