Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

36896101
MEDLEM

Bokföra påminnelse från leverantör

Hej !

Hur bokför man en påminnelse gällande leverantörsfaktura ?

Exempel 1:

Jag missar betala och får inom några dagar en påminnelseavgift. Kan jag då bokföra allt på fakturadatum eller ska det vara på påminnelsedatum eller måste det bli 2 verifikationer ?

Exempel 2:

Får en påminnelse en månad efter fakturadatum och ej fått någon faktura (eller har den kommit bort), kan jag då använda påminnelsefakturan som originalfaktura och bokföra den på fakturadatum ? Om det är påminnelseavgift på den måste jag då ha 2 verifikationer eller kan jag lägga allt på fakturadatum fast påminnelseavgiften är på ett senare datum ?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är alltid orginalfakturan som gäller som underlag för själva kostnaden. har du inte fått eller fakturan kommit på villovägar så bör du kontakta leverantören och be om en fakturakopia. Det är vanligt att det inte framgår av en påminnelse vad man köpt, vilken moms som man får dra av mm.

Fakturan lägger du alltid in under Inköp > Leverantörsfakturor.

När du sedan matchar betalningen från kassa och bankhändelser så kommer beloppet inte stämma mot fakturabeloppet och där får man då komplettera konteringen dels med påminnelseavgiften samt ett nytt underlag i form av påminnelsefakturan.

/Joachim