Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra pension/sjukförsäkring/grupplivförsäkring

Hej,

 

Jag har tecknat en företagsförsäkring via Nordea, och inbetalar nu följande enligt fakturan från Nordea:

 

Ålderspension 4725 kr

Sjukförsäkring 109 kr

Premiebefrielse 113 kr

Tjänstegrupplivförsäkring TGL 38 kr

 

Är det någon av er som kan hjälpa mig med hur jag bör bokföra denna? Vilken / vilka belopp skall upp till särskild löneskatt, och när skall den särskilda löneskatten upp på AGI:n?

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Det är en försäkring du har tecknat som avser tjänstepension (konto 741X) mm. Det är ingen löneskatt som ska redovisas i arbetsgivardeklarationen.

När året är slut så får du en sammanställning från försäkringsbolaget där underlaget för löneskatten redovisas. Är det ett AB eller en enskild näringsverksamhet? Det är nämligen olika hur det hanteras.

I ett AB så bokar man upp kostnaden för löneskatten (oftast i samband med bokslut) och sedan redovisas det i bolagets inkomstdeklaration.

Är det en enskild näringsverksamhet så är det endast försäkringar som tillhör anställda som kostnadsförs i näringsverksamheten och för dessa så redovisas löneskatten i NE bilagan. Är det ägaren själv så ska det göras tillägg i NE-bilagan. Var länge sen jag gjorde detta så kan inte svara fullt ut på hur man gör.

Hej,

 

Tack för hjälpen! I det här fallet är det ett AB. Men jag har ännu ej mottagit något försäkringsbrev med någon sammanställning.. Tecknade försäkringen i mitten av 2020, så det kanske blir föremål för bokslutet 2021 istället?

När var ditt senaste bokslut? Var det efter att du betalat in premier på försäkringen?

Om svaret är ja så ska det vara löneskatt beräknad i bokslutet.