Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra provision som avdrag från min månadshyra

Jag får en faktura varje månad på min hyra. Där får jag också ett avdrag, min provision på försäljing. Hur bokför jag provisionen? Mvh Ida

9 SVAR 9
sivlai
MEDLEM

Provisionen går alltså till din firma, inte till dig privat? 

I kontoplanen finns ett konto, 3921 Provisionsintäkter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stämmer! Ska det bokföras någon moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett ex.

Hyra 9000kr
Produktförbrukning 1000kr
Provision 500kr,

Netto 9500kr
Moms 2375kr
Totalt 11875kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ida,

Om du ska bokföra moms eller inte beror på om du är momsredovisningsskyldig, Om du är momsredovisningsskyldig och hyresvärden har specificerat moms ska du bokföra den.

Du kan inte bokföra momsen netto. Du måste bokföra hyresmomsen som ingående moms på 2640 och moms på provisionen på 2610 ingående moms, eller vilka andra momskonton du nu använder:-) annars kommer momsredovisningen bli galen.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstått dig rätt så blir du debiterad för din hyra månadsvis, från vilken det gjorts ett avdrag för provision (utgör du arbete eller liknande till fastighetsbolaget, eller hur kommer det sig att du får ett avdrag avseende det?). Du har alltså i så fall en faktura på hyran minus provisionen, vilket i så fall skulle kunna redovisas enligt nedan förutsatt att provisionen är momsfri. Kolla upp det med skatteverket om du är osäker. Exemplet nedan symboliserar en momsfri lokalhyra på 10 000, där ett avdrag gjorts på 1 000 kr avseende momsfri provision. Det som betalas till fastighetsbolaget är alltså 9 000.

1930 - 9 000 (K)
5010 - 10 000 (D)
3921 - 1 000 (K)

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag jobbar som frisör. Betalar hyra för min stol och sen får jag provision på försäljning jag gör till mina kunder. Det jag säljer, säljs med moms. Har du koll på detta? 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Okej - så provisionen du får från dina kunder går inte till dig utan istället direkt till själva salongen. Din totala provision under en månad dras sedan av från din månadshyra? I så fall är jag med!

Då kan du utgå från mitt konteringsförslag ovan, förutsatt att provisionen ska hanteras som momsfri samt att hyresfakturan är densamma. Om moms finns specad på hyresfakturan så ska även den tas upp, förslagsvis precis som Tina skriver, på konto 2640 eller 2641.

/Karl

Förstår inte varför provisionen skall vara momsfri? Det handlar ju om att Ida utför en tjänst som är momspliktigt och då är den ju momsbelagd. Men jag kanske har missuppfattat det hela. Däremot känner jag mig mer osäker om det skall ingå någon moms på själva hyran av stolen. Det beror ju på om den fastighet som inrymmer salongen är momsregistrerad eller ej. Enklast är det att titta på ursprungliga hyres värden. Om den innehåller moms så är det moms, i annat är hyran för själva lokalen momsfri och för stol m.m. momspliktigt. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis - en provision brukar vara momsbelagd på samma sätt som tjänsten den är baserad på är. En hyra t ex som normalt sätt är momsfri, genererar en momsfri provision, medan en momspliktig tjänst genererar en momspliktig provision o s v.

Vad gäller hyran så framgår det på fakturan du får, huruvida den är momsbelagd eller inte. Du behöver alltså inte kolla ytterligare ett led upp, utan du kan bara utgå från det underlaget du fått så har du ryggen fri så att säga.

En hyra är som sagt normalt sätt momsfri, men uthyraren kan dock tillämpa en så kallad frivillig skattskyldighet (egentligen enbart för att själv få dra av moms på egna kostnader), om vissa kriteriet uppfylls. I de fallen kan det även förekomma moms på hyran, men som sagt - kolla bara på fakturan som du fått så framgår det där.

/Karl