Hej,
jag vill bokföra räkningar av Squarespace (företag i Irland, konto: 542), till exempel 480 SEK (utan VAT).
Såhär ser det ut i Visma just nu:
5420: Programvaror (VAT Code: 21): 486,98 SEK (Debit)
2645: Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet: 121,74 SEK (Debit)
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % (VAT Code: 30) 121,74 (Credit)
Balansen stämmer inte och jag vet att det ar ngt fel med det, men jag vet inte vad exakt och hur jag kan fixa det. Stort tack på förhand.
PS: Jag är helt nybörjare och försöker lära mig - please don't judge.
Löst! Gå till lösning.
Kan lugna dig direkt på en sak: jag har personligen aldrig sett någon uttala sig dömande om någon bokföringsfråga i det här forumet.
Det som saknas i din uppställning ovan är väl ett konto som visar var pengarna tagits ifrån. Det kan vara lite olika beroende hur du har betalt och vad du har för företagsform. Eget kort, företagskort och AB eller ej?
Tack 🙂 det är en AB
Om det är ett företagskort kollat till ett företagskonto på banken så är det vanligaste bokföringskontot 1930.
Med andra ord Kredit 1930 486,98 kr - om det är vad som dragits på kortet.
Om det är ett eget kort (privat) du har använt så ligger du ute med pengar åt ditt företag och då bokar man mot ett avräkningskonto, ofta har dessa bokföringskontonummer 23xx eller 28xx. Vi använder 2824, 2825 osv i vårt företag för de olika delägarna men detta kan vara olika.
Det som händer då är att du senare, i nästa steg, skall ta ut pengar från företaget och ge dig själv i ersättning.
Då blir en extra verifikation som blir Debet Avräkningskonto (23xx/28xx) Kredit Företagskonto (1930).
Hoppas det är begripligt. Fråga på och lycka till men både bokföring och företagandet!
Stort tack, Khedron. Det hjälper mycket.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.