Hej,
Jag gjorde ett inköp på lite kontorsutrustning och betalade direkt från banken (företagskontot).
Någon dag efter betalningen gjorts hörde företaget av sig och meddelade att varorna var slut på lager, så beställningen avbokades och pengarna sattes tillbaka på mitt konto.
Nu har jag två händelse i "Kassa- och Bankhändelser", en minus (betalningen) och en plus (returen). Summorna stämmer överens, men hur ska jag bokföra detta? Har inte lagt in någon leverantörsfaktura ännu.
Tacksam för svar
Löst! Gå till lösning.
Boka båda transaktionerna på t ex 1680 övr kortfr fordringar - utbetalningen i debet och återbetalningen i kredit.
Ser detta rätt ut? förutom att jag inte gett något namn till den. Och sen en tvärtom för återbetalningen?
Inte behöver du lägga upp ett bokföringsförslag för detta, kontera direkt från bankhändelsen vetja! Konteringen är helt rätt.
Tack för hjälpen
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.