Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina89
MEDLEM

Bokföra samman tillhörande kostnader av en tillgång

Hej, 

 

Vi har köpt in en bil ifrån utlandet. Bilen har varit en reparationsobjekt som inneburit inköp av bildelar samt reparationskostnader. Hur ska man bära sig åt i bokföringen av alla tillkommande kostnader förutom inköpspriset? Kostander ska ingå i tillgångens värde tänker jag och sedan skrivas av i slutet på året. 

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Kristina 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Kristina!

 

Tack för din fråga. Just kostnader kring en tillgång är alltid svårt att avgöra om det skall bokföras upp som en tillgång och öka värdet på bilen eller om det skall bokföras som en direkt kostnad. Det vanligaste är att man bokför reparationerna som ett direktavdrag när det gäller maskiner m.m men det beror ju också på tex hur höga kostnaderna är. Kan dock inte riktigt se något som skulle tala emot att istället lägga reparationskostnader som har direkta kopplingar till bilen mot samma konto och öka tillgångens värde, och sedan göra planenliga avskrivningar, men detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket. Med tanke på att det verkar som att bilen från början var ett reparationsprojekt, så kan man ju tycka att det mer korrekta vore att bokföra upp det mot tillgångens värde, så bilens värde bör ha ökat sedan ni köpte den från början. Kikar man tex på denna sidan inne på Skatteverket så verkar det finnas stöd för att både göra direktavdrag eller att göra värdeminskningsavdrag istället.

 

Hoppas detta hjälpte dig lite i din tankegång, ha det fint!

/ Josefine 

Hej igen,

 

Tack för det utförliga svaret.

Nu handlar det om både bildelar samt reparationskostnader som överskrider ett halvt prisbasbelopp. Så enligt min tolkning så bör dessa hamna som tillgångar. Så min andra fråga är ska dessa bokföras på samma tillgångskonto som bilen 1241? 

Kommer då bli massor olika belopp på de tillgångskontot som egentligen hör till en och samma tillgång. Har det någon bokföringsmässig betydelse. Jag har ett sidoordnat anläggningsregister där jag ser vad tillgången är värd. Blir detta korrekt? 

 

Tacksam för svar

 

Mvh Kristina

Hej igen!

 

Inga problem. Ja om det är så att du skall bokföra upp det som en ökning av värdet för bilen så bör du bokföra det mot samma tillgångskonto som bilen, så kan du hålla det separerat i den sidoordnade anläggningsregister du har, så du kan hålla koll på det avskrivna värde per del/bil m.m. Det har en betydelse i att man vill att de kostnaderna skall öka bilens bokföringsmässiga värde vilket gör att det är bättre att använda samma bokföringskonto men hålla det separat i sitt register istället. Att det blir olika belopp på samma tillgångskonto är relativt vanligt, med tanke på att man ofta samlar alla sina inventarier på ett konto och håller det istället separat i anläggningsregistret, så det behöver du inte oroa dig för.

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej,

Så bra, då gör vi så! 

Tack så mycket för hjälpen. 

Mvh Kristina