Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Frida_9
MEDLEM

Bokföra skogsavverkning

Hej, vi har i år avverkat skog och fått överskottet utbetalt, drygt 300' ink moms. Vi har även investerat väldigt mycket i år med nybyggnation och traktor.

 

Men dessa investeringar hamnar på avskrivning med tanke på dess storlek. Så lär ändå fundera på skogskonto eller annat alternativ för att inte få allt för stort plusresultat. Hur bokför jag den krdeitfaktura vi fått i första läget för att komma vidare med löpande bokföringen? Tar man bara ett intäktskonto typ 3051?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Oavsett resultat så ska du/ni bokföra överskottet från skogsavverkningen i Enskild firma.

 

Kredit 3051      240 000

Kredit 2611        60 000

Debet 1930       300 000

 

Kostnader för nybyggnationer och inköp av traktor ska också bokföras och redovisas i EF enligt god redovisningssed och enligt de skatteregler som gäller idag.

 

Beräknat resultat visar sedan om du/ni behöver lära er regler kring skogsavdrag, skogskonto osv.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Ja men då var jag rätt i tanken hur jag till en början ska bokföra så får vi se sen se vart resultatet hamnar för i år och hur vi bör göra då

Göran A
UTFORSKARE

Om avskrivningar för skogsväg o inventarier över åren framåt motsvarar årets överskott är P-fond och Exp-fond ett mycket bra sätt att använda som resultatutjämning mellan åren. Du behöver då inte låsa in så mycket pengar på skogskonto.

Tack får läsa på och se om vi kommer fram till något lämpligt för bokslutet eller bita i det sura och ta hjälp av LRF i år. Kostar så väldigt mycket mot vad jag tidigare tycker att vi fått för det men när man står inför dessa funderingar så kan det kanske vara värt det.

Hej

 

Stäm gärna av dina funderingar vid bokslutet här på forumet speciellt det som Göran nämner och möjligheterna att göra skogsavdrag eller att använda skogskonto. I grunden ganska enkla system.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK