Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra skrotad inventarie (bil)

I bokföringen finns en inventarie i form av en bil, värde 20 000 kr på konto 1240. 
Nu körde inventariet i diket och skrotades - vi fick 1000 kr från skotföretaget. 
Frågan är nu hur jag dels bokför de 1000 kr som vi fick i ersättning för bilen och dels nollar tillgångskontot 1240? 

Tacksam för hjälp! 
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ersättningen
Debet 1930
Kredit  3994 Ersättning från försäkringsbolag

Utrangering bilen

Kredit 1240
Debet 7834 Avskrivning - nedskrivning fordon

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack Mikael för hjälpen! Ha en fin helg! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack detsamma

M

Glöm inte att nolla även 1249 om det nu finns ackumulerade avskrivningar där... beror ju lite på om bilen ägts i några år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
På 1249 fanns 8000 kr. 
Vilket motkonto kan jag använda? 

Tacksam för hjälpen! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du hade 8000 i kredit på 1249 och 20000 i debet på 1240 ska du kontera

Kredit 1240  20000
Debet 1249    8000
Debet  7834  12 000 Nedskrivning/avskrivning fordon

Konteringen för ersättningen kvarstår

Mikael

Hej igen. Läste det här igen och skulle väl vilja korrigera lite. Ersättningen var ju från bilskroten och bör väl då ses som en ersättning vid försäljning istället. Där beror det ju lite på vad det var för bil om ni fick moms eller ej vilket ni då bör ta hänsyn till. För att det skall bli helt rätt så bör man dela upp bokningen i två steg. Först själva ersättningen som då bör bokas debet 1930 och kredit 7973 (förlust inventarier). 7973 bör då märkas som endera momsfri försäljning (om det var en bil utan moms, typ personbil eller begagnad bil från privatperson) eller som momspliktig om ni fick moms på bilen. När det är bokat och momsrapporten är utskriven och bokförd så kan du tömma balanskontona (1240,1249) mot 7973 så att hela förlusten på den här "försäljningen" kommer på det kontot. Lycka till!