Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

notabot
MEDLEM

Bokföra slutskatt som debiteras efter räkenskapsåret slut

Hej!

Jag fick mitt slutskattebesked här i dagarna för mitt föregående brutna räkenskapsår (2022/2023) som tog slut den 31 augusti 2023. 

Det står så här (har förenklat siffrorna):

Statlig inkomstskatt100 000 kr
Särskild löneskatt på pensionskostnader10 000 kr. 

Under detta räkenskapsår (2023/2024) har jag betalat 9 000 kr x 12 månader i preliminär inkomstskatt (108 000 kr). 

Enligt slutskattebeskedet behöver jag alltså betala återstående belopp, dvs 2 000 kr plus 100 kr i ränta, totalt 2 100 kr. Inbetalningen ska ske i november, alltså efter detta räkenskapsårs slut. 

Hur ska jag bokföra detta i samband med bokslutet?

Balansrapporten för konto 2510 Skatteskulder ser ut så här per sista dagen i räkenskapsåret: 

KontoIngående balansResultatUtgående balans
2510 Skatteskulder1000 kr- 108 000 kr- 107 000 kr

Årsredovisning Online vill göra om den till synes negativa skatteskulden -107 000 kr till en fordring och skriva 0 kr som skatteskuld, men i min värld borde det vara 2000 kr i skatteskuld och 100 kr i ränta (kanske går att baka in räntebeloppet i skatteskulden och således bokföra 2100 som en skatteskuld?). 

Jag antar att jag behöver bokföra beloppen i slutskattebeskedet på detta räkenskapsår innan jag importerar SIE-filen till Årsredovisning Online så att den får rätt på beloppen under kortfristiga skulder. 

Men hur ska jag bokföra det?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

I själva bokslutet är inte den fullständiga slutliga skatten med så det stämmer helt säkert med det som ÅO anger. Detta för att slutskatten alltid släpar efter och regleras i åren efter.

Om den skall bokföras innan eller efter du gör bokslutet i ÅO beror på vilket datum händelserna finns på ditt skattekonto?
Ligger händelserna bokörda på skattekontot efter slutdatumet på ditt räkenskapsår så skall de inte bokföras innan.
Ligger händelsen innan slutdagen på året så skall de bokföras.

Bokföringen av den slutliga skatten skall bokföras mot 2510 från skattekontot.

/Joachim

Ah, ok, så givet följande:
* Skatteverket kommer debitera mig mellanskillnaden för var jag redan har betalat in i form av preliminär inkomstskatt under räkenskapsåret 23/24 och den slutliga skatten. I räkneexemplet ovan är mellanskillnaden 2100 kr inklusive räntan. 

* Skatteverket kommer debitera mellanskillnaden i november, dvs efter räkenskapsåret 23/24:s slut.

Är det alltså korrekt att ÅO bara tar hänsyn till vad jag betalat i preliminär skatt under 23/24 i fältet Skatteskulder under avsnittet Kortfristiga skulder i balansräkningen och får det till att bli en negativ skatteskuld när jag enligt slutskattebeskedet har en skatteskuld på 2100 kr men som ska betalas först efter räkenskapsårets slut (i november)?

Om jag vill vara helt tydlig gentemot läsaren av min årsredovisning kan jag väl räkna om det så att min ÅR visar att jag har en skatteskuld på 2100 utan att min ÅR blir felaktig? Om ja, behöver jag då skapa någon ny verifikation för det eller behöver jag manuellt räkna om fälten under Kortfristiga skulder så att skatteskulden blir 2100 kr? 

Hej

1. Ja det stämmer skatteverket kommer reglera den kvarvarande summan att betala in i det nya räkenskapsåret.

2/3. Ja det är korrekt att ÅO enbart tar hänsyn till det du betalt in under 23/24. Det kommer skapas en verifikation för årets skattekostnad som du sedan skall lägga in i systemet och då bör den korrekta skatten visas i din åresredovisning och bokföring.

/Joachim