Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra t-shirts med tryck i reklamsyfte

Hej!

 

Det har köpts in t-shirts med våran förenings logga på. Det är köpta i syfte att marknadsföra oss på gatan och på evenemang. Jag undrar vilket konto de ska bokföras på, jag fundera på 5930 - Reklamtrycksaker och direktreklam. De har också köpts in i två steg, först bara t-shirts utan logga, sedan har de skickats till tryckeri. Är det samma konto i första steget då det ser ut som man har köpt vanliga kläder om man inte vet om andra steget? 

 

Vidare, är detta avdragsgillt?

 

Tack för svar!

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Är föreningen skattepliktig? Det är endast om föreningen är skattepliktig som du behöver ta hänsyn till avdragsgill/ej avdragsgill. Men så klart även om det är en förening som är momspliktig eftersom man inte har rätt att göra momsavdrag på ej avdragsgilla kostnader (med vissa undantag).

 

Ska ni dela ut tröjorna som reklamgåvor eller använda dessa till föreningens medlemmar? I båda fallen så anser jag att kostnaden är avdragsgill. Om tröjorna ska användas av medlemmarna för att göra reklam i samband med olika evenemang så kan man också se det som arbetskläder (konto 5480).

Hur stor kontoplan har du? Som en förening så kan man ofta använda en förenklad kontoplan vilket innebär att man använder gruppkonto. I det här fallet hade du då kunna använda konto 5900 om du väljer att ha det som reklam eller 5400 om du väljer att ta det som förbrukning.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen. Föreningen är skattepliktig. Jag har kollat med skatteverket och de räknas inte som arbetskläder. Tröjorna ska användas av föreningens medlemmar på evenemang, de är inte obligatoriskt att ha på sig dem annars. Jag undrar i grunden vilket kontot de räknas som då. 

Hej,

 

I så fall är det i marknadsföringssyfte och hör hemma i 59-gruppen.

Kan tycka att kostnaden bör vara avdragsgill då tröjorna är skaffade i marknadsföringssyfte.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Igen. Jag har en slutgiltig fråga. Kan inköpet av t-shirts bokföras i 59-gruppen, de har inte loggan på sig än vid inköpet? De skickas till tryckeriet senare.

 

Tack

Hej,

 

Eftersom tröjorna ska tryckas så lägger du inköpet på tröjorna på 59-kontot. Tryckkostnaden bokar du sedan på samma konto. Det spelar ingen roll att inköpet sker i två steg.

 

//Carina