Hej,
Undrar hur jag bokför tjänstepensionen. Ensam ägare till ett aktiebolag, använder mig av Visma eekonomi.
Till att börja med: gör jag en manuell verifikation eller lägger jag in Handelsbanken Liv som leverantör?
Vilka konto ska jag använda?
ett förslag;
gör en ny leverantör, Handelsbanken Liv ... om du har autogiro så bocka i den rutan
lägg in fakturan som leverantörsfaktura, kontera på konto 7412
Jag redovisar den i deklarationen, gör inget löpande
Men där finns det nog andra som är mycket bättre på
Hej,
Jag bokar upp löneskatten på lev fakturan, så det inte kommer så många överraskningar i slutet av året.
D 7530 K 2943
//Tina
Det kan ju vara bra ( d.v.s 24,26% ?)
Måste bara komma ihåg att boka bort från konto 2943 då skatten betalas
Det brukar lösa sig eftersom löneskatten är specificerad på slutskattsedeln.
//Tina
Hej LHDD!
Precis som Pacsac och Tina H skriver så kan du debitera konton i kontogruppen 74 för tjänstepensionen, och du kan absolut skapa en leverantörsfaktura och bocka i autogiro (om du har det) så att du lätt hittar den i ditt program.
Vi har en tilläggstjänst som heter Deklaration/Årsredovisning till eEkonomi, och där hämtar man in balans- och resultaträkning och får således med all bokföring till deklarationen. Där finns även rutor för Särskilt löneskatt m.m. Under Inställningar - Kontoplan om du söker på löneskatt finns t.ex kontot 7533 som är för Särskilt löneskatt för pensionskostnader.
Ha det gott!
/Sofia
Hej
Hur bokför man tjänstepension för en anställd och bokför man en del som är mer än avtalat?
Avtalat är 4% men anställda har valt själv att den vill ha 2% extra.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.