Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tjänsteresa som konsult (med mellanhand i fakturering)

Hej, jag har ett aktiebolag. Arbetar som it-konsult. Jag har ett uppdrag som jag fick via en konsultförmedlare. Så jag fakturerar konsultförmedlaren och de fakturerar slutkunden. Saken är den att de skapar mina fakturor (mot dem) åt mig baserat på min tidrapport, samt andra utlägg som jag mailar dem.

 

Fakturering:

Mitt bolag -> konsultförmedlare -> slutkund

 

Jag var på tjänsteresa åt slutkunden i Gbg, där jag betalade hotell och parkering på företagskortet, samt körde min egen bil upp och ner från Skåne. Jag betalade även maten på företagskortet. Själva bensinen betalade jag privat och bilen är min egen.

 

Konsultförmedlaren genererade en faktura åt mig mot dem som såg ut såhär:

 

160 hours : 120000   (månadens arbete) 

Travel: 9636.39 

 

Total SEK Excl. VAT 129 636,39
25% VAT: 32 409,10
Total SEK Incl. VAT 162 045,49

 

Det skumma här är att mina utlägg för tjänsteresan såg ut såhär. Så verkar de ha fakturerat slutkunden även för momsen och lagt på ytterligare moms på slutsumman (på 25%). Så moms på moms... Så först och främst undrar jag, är detta rätt? Verkar väldigt konstigt. 

 

TextAntalPris (st) ex momsMoms (st)Total
Hotell4 st                  1,246.07 kr12%   5,560.00 kr
Parkering(hotell)4 st                      180.00 kr25%      900.00 kr
Skyddsskor (för att vistas på lagret)1 st                      599.20 kr25%      749.00 kr
Milersättning1040 km18.5    1,924.00 kr

 

Sedan undrar jag helt enkelt hur detta ska bokföras. Då jag betalade milersättningen med mitt privata kort, medan alla andra utlägg gjordes på företagskortet. Jag vill ge mig själv milersättningen eftersom jag betalade det för egen hand. 

 

Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack 🙂

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR