Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tjänsteresa som konsult (med mellanhand i fakturering)

Hej, jag har ett aktiebolag. Arbetar som it-konsult. Jag har ett uppdrag som jag fick via en konsultförmedlare. Så jag fakturerar konsultförmedlaren och de fakturerar slutkunden. Saken är den att de skapar mina fakturor (mot dem) åt mig baserat på min tidrapport, samt andra utlägg som jag mailar dem.

 

Fakturering:

Mitt bolag -> konsultförmedlare -> slutkund

 

Jag var på tjänsteresa åt slutkunden i Gbg, där jag betalade hotell och parkering på företagskortet, samt körde min egen bil upp och ner från Skåne. Jag betalade även maten på företagskortet. Själva bensinen betalade jag privat och bilen är min egen.

 

Konsultförmedlaren genererade en faktura åt mig mot dem som såg ut såhär:

 

160 hours : 120000   (månadens arbete) 

Travel: 9636.39 

 

Total SEK Excl. VAT 129 636,39
25% VAT: 32 409,10
Total SEK Incl. VAT 162 045,49

 

Det skumma här är att mina utlägg för tjänsteresan såg ut såhär. Så verkar de ha fakturerat slutkunden även för momsen och lagt på ytterligare moms på slutsumman (på 25%). Så moms på moms... Så först och främst undrar jag, är detta rätt? Verkar väldigt konstigt. 

 

TextAntalPris (st) ex momsMoms (st)Total
Hotell4 st                  1,246.07 kr12%   5,560.00 kr
Parkering(hotell)4 st                      180.00 kr25%      900.00 kr
Skyddsskor (för att vistas på lagret)1 st                      599.20 kr25%      749.00 kr
Milersättning1040 km18.5    1,924.00 kr

 

Sedan undrar jag helt enkelt hur detta ska bokföras. Då jag betalade milersättningen med mitt privata kort, medan alla andra utlägg gjordes på företagskortet. Jag vill ge mig själv milersättningen eftersom jag betalade det för egen hand. 

 

Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack 🙂

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar 🙂

 

När det gäller vidarefakturering så finns det inga regler på vilket belopp man måste fakturera, utan man lägger på det man avtalat om. Så även om du vidarefakturerar för något som kostade dig 100 kr ink moms, så behöver du inte fakturera det beloppet, utan man fakturerar det man tycker man behöver och har kommit överens med kunden om. Så det är inte direkt fel, men om du känner att det inte är det du bör vidarefakturera så kan du ju höra av dig till företaget som gjorde fakturan åt dig, och be dem att ändra beloppen.  

 

Det du får av kunden som gäller utläggen bokför man vanligtvis mot 3550 Fakturerade resekostnader alternativt 3990 Övriga ersättningar och intäkter. Milersättningen som du betalar tillbaka till dig hanterar du separat sedan, vanligtvis i samband med löneutbetalning. Eftersom du har ett AB så brukar man bokföra skattefri milersättning mot 7331 Skattefria bilersättningar och skattepliktig mot 7332 Skattepliktiga bilersättningar.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine