Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

robinv
MEDLEM

Bokföra tullfaktura från DHL

Fått en tullfaktura från DHL och lite osäker hur den ska bokföras. Har inte själv betalat för varan utan den har endast skickats till mig. Använder kontantmetoden. Har läst följande exempel som använder fakturametoden så vissa saker skiljer sig väl. https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-Import-ett-realistiskt-exempel/m-p/186802

 

dhl.jpg

 

Övriga skatter: 0:-

Tull: 326:-

Införselmoms: 0:-

Utläggningsersättning 100:- (25:- moms)

 

1) Vilket konto ska tullen in på (är det 5720)?

2) Vilket konto ska utläggsersättningen in på?

3) Är införselmoms samma sak som importmoms? Det står 0 kr på fakturan men när det gäller importmoms måste jag vad jag förstår själv redovisa den till skatteverket med dom nya reglerna. Varans uppskattade pris är 1000 USD och beskattningsunderlaget blir således ungefär 9000:-.

 

4545 debet      9000 kr            Redovisa beskattningsunderlaget
4549 kredit      9000 kr

2615 kredit      2 250 kr           Redovisa motsvarande Importmoms för beskattningsunderlaget
2645 debet      2 250 kr

 

Ser detta rätt ut eller har jag missat något? Värt att notera är att varan endast ska användas temporärt och sedan skickas tillbaks, vet inte om det förändrar något. Som sagt, har inte betalat för varan och därför inte bokfört något varuinköp.

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Tullen kan du lägga mot 5720, precis som du sade. Utläggningsersättningen verkar vara en kostnad som de tar för att hantera tullen m.m, så den kan du också lägga mot konto 5720 alternativt 6991, var dock uppmärksam på att den kostnaden är momsbelagd. Införselmoms och importmoms är samma sak, det stämmer. 

 

Gällande om din bokföring kring importmomsen och importvärdet är korrekt så ser det bra ut, om nu tullvärdet var 9 000. Tänk på att det bör vara exakt värde som du redovisar och att man inte bör avrunda förutom eventuella ören. Angående om det spelar någon roll att varan bara temporärt skall vara här i Sverige så kan jag tyvärr inte hitta någon information kring det, så där kan det vara bra att kontakta tex Tullverket eller Skatteverket möjligtvis för att få reda på om man bör redovisa det på något annat sätt.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack!