Utgåendes från denna länk så verkar det vara väldigt enkelt att bokföra inköp av varor från länder utanför EU. Jag känner dock att det inte blir helt självklart när man ska ta hänsyn till beskattningsunderlag (pris + frakt + försäkring + tull), bankavgifter, administrationsavgifter och Valutakursvinster/förluster. Jag bokför enligt fakturametoden. Jag ger ett exempel nedan som jag tänkt mig men är absolut inte säker på om jag tänker rätt. Förhoppningen är att denna tråd blir till en "guide" för hur man bokför import med hänsyn till allt som tillkommer längs vägen.
Bakgrund och siffror att utgå från:
Exemplet utgår från ett maskininköp från Kina (land utanför EU). Tull betalas av ombudet/fraktbolaget när varan kommer till gränsen. Därefter skickas en separat faktura för tull, frakt och administrationsavgifter från fraktbolaget.
Exempeldata:
Pris för maskin: 10 000 USD ; Makinen tillverkas i Kina (Utanför EU)
Frakt till göteborg: 2000 kr ; OBS ingen frakt inom Sverige inräknad
Försäkring: 400 kr ; Försäkring av varan under frakten fram till Sveriges/EUS gräns
Tullavgift: 30 kr ; Tull = (Pris + frakt + försäkring) * tullsats
Administrationsavgift: 5 kr ; Fraktbolagets administrationsavgift för att lägga ut för tull.
Bankens avgift: 100 kr ; Banken brukar tar ut en extra kostnad för utlandsbetalningar
1. Bokföring av leverantörsfakturan.
2440 kredit 80 000 kr
4000 debet 80 000 kr
2. Jag genomför betalningen en vecka senare.
1930 kredit 80 000 kr
2440 debet 80 000 kr Betalning av maskinen. Samma summa som fakturan.
1930 kredit 100 kr
6570 debet 100 kr Betalning av bankkosnader
1930 kredit 200 kr
3960 debet 200 kr Bokföring av redovisningsförlusten (skulle man göra en valutavinst så
krediteras detta konto istället)
3. När tullfakturan kommer från mitt ombud/fraktbolag så bokför jag den enligt följande:
4545 debet 82430 kr Redovisa beskattningsunderlaget: Varans pris + frakt + försäkring + tull)
4549 kredit 82430 kr
2615 kredit 20 607,5 kr Redovisa motsvarande Importmoms för beskattningsunderlaget
2645 debet 20 607,5 kr
2440 kredit 3006,25 kr Redovisa själva frakten, fraktförsäkring, fraktens
5720 debet 2400 kr administrativa avgifter och tillhörande moms som en skuld
2641 debet 606,25 kr
2440 kredit 30 kr OBS: ingen moms räknad för tullen. Därför redovisar jag detta på separata
5720 debet 30 kr rader för tydlighets skull
4. När betalning av tullfakturan sker så bokför jag det såhär:
1930 kredit 3036,25 kr Betala av skulden för frakt, försäkring, admin avgifter, moms och tull.
2440 debet 3036,25 kr
Så till mina frågor:
A. Har jag tänkt rätt?
B. Hur gör jag vid delbetalning. Säg att jag utför betalningen i steg 2 ovan i två omgångar. med 50 000 kr för varje delbetalning och USD kursen är olika i dessa två steg.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Det är kanon att du skriver när något inte känns helt klart, självklart ska jag hjälpa dig att reda ut ett par frågetecken. Precis som du skriver så är det inte alltid helt lätt.
Vi börja med A. Har jag tänkt rätt?
1. Helt rätt kontering
2. Du måste inte dela upp betalningarna på så många rader om du inte vill, men nu kanske du gjort detta för att förtydliga hur situationen ser ut. 🙂
Här tolkar jag det iallafall som att du betalat 80 300 totalt, varav 80 000 kr står för leverantörsfakturan, 100 kr bankens avgift och 200 kr är valutadifferens. Denna kontering ser också rätt ut förutom att det är konto 7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär du ska använda när det är en valutaförlust. Konto 3960 debiteras vid valutavinst. Det går också bra att använda konto 8330 för både vinst och förlust, du kan läsa mer om det i tråden Konto för valutakursvinster/förluster.
3. Själva tullfakturan ser också ut att vara korrekt bokfört utefter det beskattningsunderlaget. Jag tolkar det också som att du fått en separat fraktfaktura och den verkar också korrekt bokad.
4. Helt korrekt.
B.
Jag kör på dina siffror i mitt exempel, och inköpet ligger på 80 000 kr och vid mottagen faktura motsvarar 1 USD 8 SEK.
Konto | Debet | Kredit |
2440 | 80 000 | |
4000 |
80 000 |
Vid första betalningen betalar jag 50 000 kr och nu motsvarar 1 USD 8,02 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 125 kr är valutaförlust.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 50 225 | |
2440 - Leverantörsskulder |
50 000 |
|
6570 - Bankkostnader |
100 |
|
7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär |
125 |
Vid andra betalningen betalar jag 30 000 och nu motsvarar 1 USD 8,06 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 225 kr är valutaförlust.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 30 325 | |
2440 - Leverantörsskulder |
30 000 |
|
6570 - Bankkostnader |
100 |
|
7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär |
225 |
Jag hoppas detta kan förtydliga hanteringen. 🙂
Ha en trevlig kväll!
/My
Hejsan!
Det är kanon att du skriver när något inte känns helt klart, självklart ska jag hjälpa dig att reda ut ett par frågetecken. Precis som du skriver så är det inte alltid helt lätt.
Vi börja med A. Har jag tänkt rätt?
1. Helt rätt kontering
2. Du måste inte dela upp betalningarna på så många rader om du inte vill, men nu kanske du gjort detta för att förtydliga hur situationen ser ut. 🙂
Här tolkar jag det iallafall som att du betalat 80 300 totalt, varav 80 000 kr står för leverantörsfakturan, 100 kr bankens avgift och 200 kr är valutadifferens. Denna kontering ser också rätt ut förutom att det är konto 7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär du ska använda när det är en valutaförlust. Konto 3960 debiteras vid valutavinst. Det går också bra att använda konto 8330 för både vinst och förlust, du kan läsa mer om det i tråden Konto för valutakursvinster/förluster.
3. Själva tullfakturan ser också ut att vara korrekt bokfört utefter det beskattningsunderlaget. Jag tolkar det också som att du fått en separat fraktfaktura och den verkar också korrekt bokad.
4. Helt korrekt.
B.
Jag kör på dina siffror i mitt exempel, och inköpet ligger på 80 000 kr och vid mottagen faktura motsvarar 1 USD 8 SEK.
Konto | Debet | Kredit |
2440 | 80 000 | |
4000 |
80 000 |
Vid första betalningen betalar jag 50 000 kr och nu motsvarar 1 USD 8,02 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 125 kr är valutaförlust.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 50 225 | |
2440 - Leverantörsskulder |
50 000 |
|
6570 - Bankkostnader |
100 |
|
7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär |
125 |
Vid andra betalningen betalar jag 30 000 och nu motsvarar 1 USD 8,06 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 225 kr är valutaförlust.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 30 325 | |
2440 - Leverantörsskulder |
30 000 |
|
6570 - Bankkostnader |
100 |
|
7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär |
225 |
Jag hoppas detta kan förtydliga hanteringen. 🙂
Ha en trevlig kväll!
/My
Tack för svar!
I steg 3 på fråga A så antog jag att man får en faktura för både tull och frakt. Men det kan nog vara så att man får separata fakturor. Jag ska precis göra min första beställning så jag har ej ännu fått något.
Vid delbetalningar så kommer man ju att lägga in samma verifikationer på båda delbetalningarna. Det kommer se konstigt ut att man har verifikationer/kvitto/faktura på 80000 kr, men bara betalar en delmängd. Kan man koppla dessa två delbetalningar? Eller är det enda sättet att göra egna noteringar och hänvisa till den andra bokföringsposten/delbetalningen?
Hej igen!
Jag förstår, men oavsett så verkar du ha koll på konton och konteringar på det steget tycker jag. 🙂
Ja, jag har svarat dig i din tråd Återbetald moms från företag inom EU där jag tipsar lite om våra programfunktioner som kan underlätta just detta med att bokningarna är kopplade till varandra på ett smidigt sätt. Det är samma sak här faktiskt, du kan använda dig av funktionen för leverantörsfakturor och på så sätt koppla båda delbetalningarna till leverantörsfakturan. Du gör alltså på ungefär samma sätt som jag visat i andra tråden genom att skapa en Leverantörsfaktura och sedan koppla båda betalningarna under Kassa och bankhändelser till denna faktura. Programmet hjälper dig också hålla reda på valutakursen eftersom du vid matchningen av betalningarna får ange att det är en utlandsbetalning. Känns något oklart kan du läsa mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald?. För att förtydliga så rekommenderar jag även detta arbetssätt även om du betalar fakturan helt med en betalning.
Ha en fin fortsatt tisdag!
/My
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.