Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
hiwmob
NY MEDLEM

Bokföra Import, ett realistiskt exempel

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-02-08 15:19 )

Utgåendes från denna länk så verkar det vara väldigt enkelt att bokföra inköp av varor från länder utanför EU. Jag känner dock att det inte blir helt självklart när man ska ta hänsyn till beskattningsunderlag (pris + frakt + försäkring + tull), bankavgifter, administrationsavgifter och Valutakursvinster/förluster. Jag bokför enligt fakturametoden. Jag ger ett exempel nedan som jag tänkt mig men är absolut inte säker på om jag tänker rätt. Förhoppningen är att denna tråd blir till en "guide" för hur man bokför import med hänsyn till allt som tillkommer längs vägen.

Bakgrund och siffror att utgå från:

Exemplet utgår från ett maskininköp från Kina (land utanför EU). Tull betalas av ombudet/fraktbolaget när varan kommer till gränsen. Därefter skickas en separat faktura för tull, frakt och administrationsavgifter från fraktbolaget.

Exempeldata:

Pris för maskin: 10 000 USD         ; Makinen tillverkas i Kina (Utanför EU)
Frakt till göteborg: 2000 kr           ; OBS ingen frakt inom Sverige inräknad
Försäkring: 400 kr                          ; Försäkring av varan under frakten fram till Sveriges/EUS gräns
Tullavgift: 30 kr                               ; Tull = (Pris + frakt + försäkring) * tullsats
Administrationsavgift: 5 kr             ; Fraktbolagets administrationsavgift för att lägga ut för tull.
Bankens avgift: 100 kr                    ; Banken brukar tar ut en extra kostnad för utlandsbetalningar

1. Bokföring av leverantörsfakturan.

• När leverantörsfakturan skapas/skickas till mig så motsvarar 1 USD 8 SEK:

2440 kredit     80 000 kr
4000 debet     80 000 kr

2. Jag genomför betalningen en vecka senare.

• Vid detta tillfälle motsvarar 1 USD 8,02 SEK. Jag behöver betala 200 kr extra för en dyrare valutakurs.
  • Banken tar ut en avgift för utlandsbetalningar som nämnt ovan (100 kr).
  • Jag bokför allt i ett svep (mot en bankhändelse) enligt följande:

1930 kredit     80 000 kr
2440 debet     80 000 kr       Betalning av maskinen. Samma summa som fakturan.

1930 kredit     100 kr
6570 debet     100 kr           Betalning av bankkosnader

1930 kredit     200 kr
3960 debet     200 kr       Bokföring av redovisningsförlusten (skulle man göra en valutavinst så 
                                           krediteras detta konto istället)

3. När tullfakturan kommer från mitt ombud/fraktbolag så bokför jag den enligt följande:

4545 debet      82430 kr        Redovisa beskattningsunderlaget: Varans pris + frakt + försäkring + tull)
4549 kredit      82430 kr

2615 kredit     20 607,5   kr    Redovisa motsvarande Importmoms för beskattningsunderlaget
2645 debet     20 607,5   kr

2440 kredit     3006,25   kr    Redovisa själva frakten, fraktförsäkring, fraktens 
5720 debet     2400        kr    administrativa avgifter och tillhörande moms som en skuld
2641 debet     606,25     kr

2440 kredit     30       kr      OBS: ingen moms räknad för tullen. Därför redovisar jag detta på separata
 5720 debet    30       kr       rader för tydlighets skull

4. När betalning av tullfakturan sker så bokför jag det såhär:

1930 kredit     3036,25    kr    Betala av skulden för frakt, försäkring, admin avgifter, moms och tull.
2440 debet     3036,25    kr

Så till mina frågor:

A. Har jag tänkt rätt?

B. Hur gör jag vid delbetalning. Säg att jag utför betalningen i steg 2 ovan i två omgångar. med 50 000 kr för varje delbetalning och USD kursen är olika i dessa två steg.

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det är kanon att du skriver när något inte känns helt klart, självklart ska jag hjälpa dig att reda ut ett par frågetecken. Precis som du skriver så är det inte alltid helt lätt. 

Vi börja med A. Har jag tänkt rätt? 
1. Helt rätt kontering

2. Du måste inte dela upp betalningarna på så många rader om du inte vill, men nu kanske du gjort detta för att förtydliga hur situationen ser ut. 🙂 
Här tolkar jag det iallafall som att du betalat 80 300 totalt, varav 80 000 kr står för leverantörsfakturan, 100 kr bankens avgift och 200 kr är valutadifferens. Denna kontering ser också rätt ut förutom att det är konto 7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär du ska använda när det är en valutaförlust. Konto 3960 debiteras vid valutavinst. Det går också bra att använda konto 8330 för både vinst och förlust, du kan läsa mer om det i tråden Konto för valutakursvinster/förluster

3.  Själva tullfakturan ser också ut att vara korrekt bokfört utefter det beskattningsunderlaget. Jag tolkar det också som att du fått en separat fraktfaktura och den verkar också korrekt bokad. 

4. Helt korrekt. 

B. 
Jag kör på dina siffror i mitt exempel, och i
nköpet ligger på 80 000 kr och vid mottagen faktura motsvarar 1 USD 8 SEK.

Konto Debet Kredit
2440    80 000
4000

80 000

Vid första betalningen betalar jag 50 000 kr och nu motsvarar 1 USD 8,02 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 125 kr är valutaförlust. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   50 225
2440 - Leverantörsskulder

50 000

6570 - Bankkostnader

100

7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär

125

Vid andra betalningen betalar jag 30 000 och nu motsvarar 1 USD 8,06 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 225 kr är valutaförlust. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   30 325

30 000

6570 - Bankkostnader

100

225

Jag hoppas detta kan förtydliga hanteringen. 🙂 
Ha en trevlig kväll! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det är kanon att du skriver när något inte känns helt klart, självklart ska jag hjälpa dig att reda ut ett par frågetecken. Precis som du skriver så är det inte alltid helt lätt. 

Vi börja med A. Har jag tänkt rätt? 
1. Helt rätt kontering

2. Du måste inte dela upp betalningarna på så många rader om du inte vill, men nu kanske du gjort detta för att förtydliga hur situationen ser ut. 🙂 
Här tolkar jag det iallafall som att du betalat 80 300 totalt, varav 80 000 kr står för leverantörsfakturan, 100 kr bankens avgift och 200 kr är valutadifferens. Denna kontering ser också rätt ut förutom att det är konto 7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär du ska använda när det är en valutaförlust. Konto 3960 debiteras vid valutavinst. Det går också bra att använda konto 8330 för både vinst och förlust, du kan läsa mer om det i tråden Konto för valutakursvinster/förluster

3.  Själva tullfakturan ser också ut att vara korrekt bokfört utefter det beskattningsunderlaget. Jag tolkar det också som att du fått en separat fraktfaktura och den verkar också korrekt bokad. 

4. Helt korrekt. 

B. 
Jag kör på dina siffror i mitt exempel, och i
nköpet ligger på 80 000 kr och vid mottagen faktura motsvarar 1 USD 8 SEK.

Konto Debet Kredit
2440    80 000
4000

80 000

Vid första betalningen betalar jag 50 000 kr och nu motsvarar 1 USD 8,02 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 125 kr är valutaförlust. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   50 225

50 000

6570 - Bankkostnader

100

125

Vid andra betalningen betalar jag 30 000 och nu motsvarar 1 USD 8,06 SEK. Bankavgiften är 100 kr och 225 kr är valutaförlust. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   30 325

30 000

6570 - Bankkostnader

100

225

Jag hoppas detta kan förtydliga hanteringen. 🙂 
Ha en trevlig kväll! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

hiwmob
NY MEDLEM

Tack för svar!

I steg 3 på fråga A så antog jag att man får en faktura för både tull och frakt. Men det kan nog vara så att man får separata fakturor. Jag ska precis göra min första beställning så jag har ej ännu fått något.

Vid delbetalningar så kommer man ju att lägga in samma verifikationer på båda delbetalningarna. Det kommer se konstigt ut att man har verifikationer/kvitto/faktura på 80000 kr, men bara betalar en delmängd. Kan man koppla dessa två delbetalningar? Eller är det enda sättet att göra egna noteringar och hänvisa till den andra bokföringsposten/delbetalningen?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Jag förstår, men oavsett så verkar du ha koll på konton och konteringar på det steget tycker jag. 🙂 

Ja, jag har svarat dig i din tråd Återbetald moms från företag inom EU där jag tipsar lite om våra programfunktioner som kan underlätta just detta med att bokningarna är kopplade till varandra på ett smidigt sätt. Det är samma sak här faktiskt, du kan använda dig av funktionen för leverantörsfakturor och på så sätt koppla båda delbetalningarna till leverantörsfakturan. Du gör alltså på ungefär samma sätt som jag visat i andra tråden genom att skapa en Leverantörsfaktura och sedan koppla båda betalningarna under Kassa och bankhändelser till denna faktura. Programmet hjälper dig också hålla reda på valutakursen eftersom du vid matchningen av betalningarna får ange att det är en utlandsbetalning. Känns något oklart kan du läsa mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald?. För att förtydliga så rekommenderar jag även detta arbetssätt även om du betalar fakturan helt med en betalning. 

Ha en fin fortsatt tisdag! 
/My