Har enskild firma, använder kontantmetoden och räkenskapsår avslutades nu den 31dec.
Använder Zettle med koppling till visma. Per automatik har zettle lagt in verifikationerna nedan på försäljning den 30 dec. Kassan är det inget konstigt med men fordringarna på 1580 kom in på bankkontot den 2jan och behöver ju då bokföras som upplupna intäkter.
Konto Momskod Debet Kredit
1910 - Kassa | 7 970,00 | ||
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger | 62 451,10 | ||
3051 - Försäljn varor 25% sv | 05 (25%) | 56 336,88 | |
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% | 10 (25%) | 14 084,22 |
Utöver detta så får jag automatiska separata verifikationer på avgifter för kortbetalning från zettle som nedan.
Ska dessa avgifter bokföras som upplupna kostnader då?
Konto Momskod Debet Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger | 1 049,02 | ||
6570 - Bankkostnader | 1 049,02 |
Summan som trillar in på bankkontot den 2jan är i detta fallet 61402,08kr, försäjlning minus avgifter.
Detta är aktuella summor men vill ni vägleda mig med enklare summor går de också bra.
Verifikationerna på avgifter på zettle är lite skumma för de stämmer inte dag för dag utan kan ibland vara fördröjning osv. I slutändan stämmer de, men en dagsförsäljning kan komma på 2 verifikationer ibland med lite avgifter för dagern efter osv. Så de kan vara lite luddigt.
Dessa automatiska verifikationer behöver ju ändras till upplupna intäkter och kostnader.
Hur ska jag göra detta för att summorna ska stämma?
Istället för 1580 så bör det vara 1790 och intäkten ska ju komma från 30 konto utan moms sen bokas detta bort nu detta året och därefter som ny försäljning. Dessa avgifter ställer till det i huvudet på mig.
Hoppas ni förstår hur jag tänker och kan hjälpa mig med ett exempel.
Mvh André
Löst! Gå till lösning.
Hej
Någon upplupen intäkt har du inte då intäkten på konto 3051 är bokförd 30 dec. Att fordran på 1580 regleras först 2 jan påverkar inte ditt resultat utan kan ligga som den ligger i bokslutet.
Däremot så är avgiften på 1 049,02 en kostnad som rätteligen skall belasta 2022 års resultat men här kan jag tycka att beloppet är för litet för att du skall periodisera det. Hade det varit större kunde du bokfört en interimspost så här:
Debet 6040
Kredit 2990
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hade på känn att du skulle svara Roffa. 😜
Räknas det inte som upplupen intäkt om försäljningen skett i dec och pengarna når kontot i januari? Använder ju kontantmetoden.
Bör inte 1580 vara nollat vid årskiftet för att allt ska hamna på rätt sida?
Nej det bör väl vara över 5000 annars för att vara nödvändigt.
Mvh André
Hej
Nej. Enligt kontantmetodens regler ska alla obetalda kundfakturor (fordringar) vara bokförda innan 31 december och det har ju zettle ordnat åt dig 30 dec så någon upplupen intäkt blir det inte.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Alla tänkbara forum och guider om intäkter som rör föregående år ska bokföras som upplupna inkomster om man får betalt året efter.
De är ju precis de jag har.
Var tänker jag fel? Har du en bra förklaring så de går in i min skalle . 😛
Mvh André
Hej
Du blandar resultat-räkning och balans-räkning.
Alla intäkter och momstransaktioner som tillhör 2022 (i detta fall försäljning 30 dec) ska vara bokförda per 2022-12-31 enligt Kontantmetoden. Zettle har bokfört verifikationen 30 december så allt är klart.
Konto 1580 tillhör balansräkningen och behöver inte ändras utan ligger kvar över bokslutet och regleras 2 jan när betalningen kommer.
Upplupna Intäkter behöver du bara tänka på om du har haft försäljning 2022 (Konto 3051) som Zettle inte redovisar förrän 2023.
Om du skulle bokföra beloppet på konto 3051 (30 dec) som upplupen intäkt då skulle du få med det i resultatet 2022 två gånger.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack. Nu hänger jag med. Då slipper jag kladda med det och har bara en faktura som ska vara upplupen.
Mvh André
Hej
Det låter bra. Säg till om du behöver mer hjälp.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Det kommer dyka upp fler frågor inom kort när jag ska ombilda till AB.
Mvh André
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.