Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Struktur
MEDLEM

Bokföra utbetalning från Shopify

Hej!

 

Jag efterlyser hjälp om hur jag ska bokföra följande;

 

Jag har sålt EN digital produkt via Shopify för 250kr, dvs ingen fysisk vara.

 

Shopify har tagit 5,85kr i avgift

Shopify har betalat ut 244,15kr till mig

 

Jag behöver bokföra:

  • försäljningen (250kr)
  • avgiften (5,85kr)
  • vinsten (244,15)
  • samt omvänd moms då det ligger på säljaren att göra detta.

Shopify har sitt säte i Irland.

 

Hur gör jag? Prata gärna till mig som om jag vore typ 12år, desto tydligare förklarat desto bättre.

 

Tack! 🙂

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Innan jag kan svara på exakt hur detta bokförs behöver jag få veta om detta går under reglerna för OSS (One stop shop). Så mitt första råd är att höra efter med skatteverket vad som gäller.

Jag behöver även veta om den digitala produkten sålts till en kund inom Sverige eller till vilket land den har sålts om den sålt till utlandet samt om det är ett företag eller en privatperson som köpt in den digitala tjänsten.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Struktur
MEDLEM

Hej!

 

Såhär svarar Skatteverket: Om det är Shopify som är köpare av dina digitala produkter så ska du inte använda OSS eftersom det är en beskattningsbar person som du säljer dina digitala produkter till och inte en privatperson.

 

Kunden i detta fallet är en privatkund i Sverige men värt att notera är att vem som helst kan handla via Shopify så det skulle också kunna vara en kund från utlandet.

 

Ser fram emot ditt svar 🙂 Hej så länge! 

Tack så mycket. Vi återkommer till dig under nästa vecka.

 

Tills vidare så önskar jag dig en trevlig midsommar!

/Pamela

Hej

Frågan skatteverket svarade på gällde om du sålde det till beskattningsbara företag enbart. Frågan är dock vad som gäller när du säljer til en privatperson? Tror dessvärre att du måste höra efter med skatteverket en gång till gällande detta. Säljer du till en privatperson så är det troligen OSS som gäller.

Försäljningen kommer bokföras på olika sätt beroende på om det säljs till privatpersoner eller företag. När det gäller försäljningen till företag så hanteras det dessutom olika beroende på vart företagen finns dvs om de har sin verksamhet inom Sverige, inom Eu eller utanför EU.

Så behöver fortfarande mer information av dig/Skatteverekt vad det är som gäller för denna typ av försäljning. Du behöver inte nämna att det är via shopify du säljer utan att du säljer digitala tjänster/produkter till privatpersoner och företag över hela världen och fråga vad som gäller vid varje enskilt fall.
/Joachim